Het belang van recruitment marketing en employer branding bij IT-werving

Het belang van recruitment marketing en employer branding bij IT-werving
Recruitment en marketing lopen meer en meer in elkaar over. Werkgevers en HR-professionals hanteren strategieën en hulpmiddelen die traditioneel met marketing worden geassocieerd om een voorkeurspositie te verkrijgen en/of behouden bij (potentieel) ICT-personeel.

De economische kansen voor (aspirant) ICT'ers zijn enorm. Omdat het aanbod aan IT-vacatures vaak groter is dan de vraag, kunnen werkzoekenden het zich veroorloven kieskeurig te zijn. Werkgevers moeten zich als het ware kunnen ‘verkopen' om toptalent binnen te halen. Een bedrijf dat onvoldoende aandacht besteedt aan de merkbeleving van kandidaten (candidate experience), vist achter het net en verliest mogelijk zelfs personeel aan concurrentie. ff58514dc3c0c69dacd006779f0a25064c8fcd870b64141e.jpg

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing vormt de combinatie van strategieën en hulpmiddelen die een organisatie gebruikt voor het vinden, werven, betrekken én koesteren van toptalent. De nadruk ligt hierbij op (de totstandkoming van) een krachtige merkpropositie en bedrijfscultuur.

Mogelijke onderdelen van een recruitment marketingstrategie:
  • CRM
  • Email marketing
  • Content marketing
  • Mobile recruiting
  • Social media recruitment
  • Data-analyse
  • Target messaging
  • Automatisering
  • Werken-bij pagina's
  • SEO
  • Referral recruitment

Wat is employer branding?

Employer branding omvat alle manieren waarop een organisatie zich op de arbeidsmarkt onderscheidt om toptalent te werven, aannemen en behouden. Een sterke Employer Value Proposition (EVP) benoemt de kernwaarden van een bedrijf en trekt talentvolle ICT'ers aan. Zo'n EVP vermindert eveneens personeelsverloop. Employer branding draait om het opbouwen van een ‘goede reputatie', een vrij abstract begrip. Recruitment marketing is juist gericht op concrete resultaten, hiervoor geldt: ‘meten is weten.'

Belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie

1. Intern draagvlak creëren
Draagvlak verkrijgen en behouden voor arbeidsmarktcommunicatie is een must. Accountability speelt een steeds grotere rol, je moet inzichtelijk kunnen maken wat een investering naar verwachting gaat opleveren. Een strategie op basis van cijfers kan zowel het bestuur als IT-managers en externe adviseurs over de streep trekken.

Een goede recruitment marketing strategie spoort intern personeel aan om met aanbevelingen te komen. Organisaties die hoog scoren op het gebied van werknemersbetrokkenheid zijn productiever, winstgevender en aantrekkelijker voor werkzoekenden. Bovendien is er minder (ziekte)verzuim.
2. Data-analyse
Recruitment is uitgegroeid tot een geavanceerde, datarijke industrie. Hulpmiddelen om gegevens te verzamelen, organiseren en analyseren zijn:
  • Excel en Google Spreadsheets
  • Google Analytics
  • URL-trackingtags
  • Programmatisch adverteren
  • Talent funnels
  • Tools voor gegevensvisualisatie zoals Tableau
  • Recruitment marketing platforms zoals Clinch, Phenom People of Smashfly

Bron: 7 Essential Recruitment Marketing Tools (and How to Use Them), Eric Holwell.
3. Marketing automation
Bij marketing automation wordt software gebruikt om repetitieve marketingtaken te stroomlijnen of automatiseren. Prospects kunnen bijvoorbeeld worden ‘gevoed' met gepersonaliseerde, nuttige content op social media. Automatisering versnelt het wervingsproces, genereert nieuwe inkomsten en biedt uitstekende ROI's.
4. Online aanwezigheid
  • Volgens 47% van de recruiters laten werkgevers hun merk groeien via social media.
  • 21% vindt een investering in een werken-bij pagina nuttig voor de versterking van het employer brand.
  • Werkgevers worden beoordeeld op basis van online aanwezigheid. 6 op de 10 werkzoekenden pleegt onderzoek en bekijkt social media profielen van bedrijven waarin zij geïnteresseerd zijn.
Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & ICT arbeidsmarktspecialist @ ICTerGezocht.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Wat verdient een developer? Het complete overzicht

Wat verdient een developer in Nederland? Wat zijn de gemiddelde salarissen per opleidingsniveau en dienstverband? Hoeveel invloed hebben werkervaring ...
Michiel van der Avoird 17 apr 2018

Wat verdient een ICT'er? Het complete salarisoverzicht

Een ICT'er verdient in 2019 gemiddeld € 3.435,- bruto per maand, ruim een procent (€ 38,-) meer dan vorig jaar. Een starter krijgt € 3.161,- en ...
Michiel van der Avoird 23 okt 2019

Wat verdient een systeembeheerder? Het complete overzicht

Wat verdient een systeembeheerder en waar hangt dat vanaf? We duiken erin vanuit onze uitgebreide database, met data op basis van meer dan 10.000 vaca...
Nicole Haring 9 apr 2018

Wat is het verschil tussen IT en ICT?

De termen IT en ICT lijken misschien inwisselbaar, maar dat zijn ze niet. Het is bijzonder lastig om een consensus te bereiken over de exacte betekeni...
Michiel van der Avoird 21 okt 2019

Wil jij gratis leren programmeren? Ontdek deze 5 websites!

Softwareontwikkeling is een van de snelst groeiende vakgebieden, de vraag naar vakbekwame programmeurs blijft onverminderd groot. Wil jij gratis leren...
Michiel van der Avoird 11 feb 2019

Wil jij gratis leren programmeren? Ontdek deze 5 websites!

Softwareontwikkeling is een van de snelst groeiende vakgebieden, de vraag naar vakbekwame programmeurs blijft onverminderd groot. Wil jij gratis leren...
Michiel van der Avoird 11 feb 2019
 
check