line-chart inbox tachometer pencil search-plus quote-right quote-left share-alt smile-o birthday-cake thumbs-o-up lightbulb-o trophy pie-chart user question-circle dropbox exclamation folder-open-o sign-in exclamation-triangle ban youtube building-o icon-mouse-pointer angle-down angle-up location-arrow file-text-o heart-o heart envelope bars comment times info-circle envelope-o thumb-tack list-alt google lock at map-marker search twitter linkedin facebook bold users bar-chart home chevron-left chevron-right check chevron-down chevron-up file-pdf-o eye filter pencil-square-o database rss-square link whatsapp cogs upload calender plus minus picture-o sort step-backward step-forward weixin share share shopping-cart circle download level-up star phone check-square-o clock-o arrow-up trash-o external-link arrow-down price-tag

Het belang van een goede werken-bij pagina voor jouw ICT organisatie

Michiel van der Avoird - woensdag 22 augustus 2018

Een recruitmentsite of –pagina moet een eerlijk beeld scheppen van een onderneming. Wat staat er op zo’n carrièrepagina? Hoe trek je de juiste kandidaten aan voor je onderneming?

Wat is een ‘werken bij’ pagina?

Voordat potentiële kandidaten besluiten te reageren op een vacature moeten zij geprikkeld worden met een boeiende visie. Hoe is het om voor jouw bedrijf te werken? Carrière-pagina’s bieden organisaties de gelegenheid om onder andere de eigen kernwaarden, werknemers, bedrijfscultuur en andere kenmerken onder de aandacht te brengen. Op een werkenbij pagina of website staat dus meer dan alleen een opsomming van vacatures.
 


Wat moet een ‘werken bij’ pagina minimaal bevatten?

Employer Branding
Werkzoekende ICT’ers willen weten waar je bedrijf voor staat. Schep een eerlijk, waarheidsgetrouw beeld van de dagelijkse praktijk. Betrek werknemers bij de totstandkoming van je merkpropositie.
  • Wat maakt jouw bedrijf zo interessant?
  • Wat waarderen teamleden het meest aan de werkplek?
  • Welke ontwikkelingsmogelijkheden zijn er?
  • Met welke technologieën wordt er gewerkt?
Een krachtig werkgeversmerk trekt aandacht van de juiste kandidaten en leidt tot meer sollicitaties. Vertel over de bedrijfscultuur, het bestuur, het reeds aanwezige personeel en de werkomgeving. Concentreer je op intrinsieke factoren om de emotionele binding tussen bedrijf en personeel te versterken.
 

Visuele elementen
Breng de werkomgeving, werknemers en het bedrijf in beeld met levendige foto's. Laat zien wat jouw bedrijf zo uniek maakt. Maak een korte video om kandidaten een indruk geven van de sfeer, werknemers en werkomgeving. Voor wat betreft de teksten zijn scanbare opsommingen bijzonder effectief.  Geef bijvoorbeeld 10 redenen waarom een werkzoekende ICT’er voor jouw bedrijf moet komen werken. Integreer tenslotte sterke call-to-actions in de paginacontent. Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor geïnteresseerde kandidaten om te solliciteren.

 


Gebruiksvriendelijk

  • Creëer een aparte vacaturesectie.
  • Geef een gedetailleerde functieomschrijving waarin kandidaten kunnen lezen of zij geschikt zijn voor de baan.
  • Zorg dat je vacatureteksten prikkelen en de juiste kandidaten aanspreken.
  • Maak het sollicitatieproces zo eenvoudig mogelijk; vraag kandidaten niet om pagina’s vol informatie.
  • Zorg dat het aanmeldingsproces soepel en snel verloopt met overzichtelijke navigatie, zoekfunctie(s) en filters.
  • Werk zoeken gebeurt steeds vaker met een smartphone, tablet of phablet, dus optimaliseer ook voor mobiele apparaten. Zorg dat teksten op kleine schermen leesbaar zijn en breng duidelijke navigatie aan.
SEO
Je vacaturepagina moet natuurlijk snel gevonden kunnen worden door zoekmachines. Verwerk daarom zoekwoorden in pagina- en functietitels, beschrijvingen en andere content. Maak URL’s SEO-vriendelijk.

Social media integratie
Maak abonneren op social media-kanalen zo eenvoudig mogelijk. Voeg links toe naar je LinkedIn- en Facebook-bedrijfspagina, Twitter, YouTube, Google+ en/of andere netwerken. Houd potentiële kandidaten ook langs die kanalen op de hoogte van vacatures en bedrijfsnieuws.
 



3 voorbeelden van goede ‘werken bij’ pagina’s

1. Wehkamp
Wehkamp heeft de hashtag #wehkampmoments in het leven geroepen om momenten met elkaar te delen ‘waarin we leren, lachen en leaden.’ Hiermee wordt het employer brand (learn, laugh, lead) op een slimme manier gepromoot.  

Het motto staat op een prominente plek in een foto in Wehkamp-stijl. Eronder stelt het bedrijf zichzelf voor en gaat het nog wat verder in op de kernwaarden. Vervolgens zie je de vacaturesectie. Degenen die het liefst meteen ter zake willen komen worden op hun wenken bediend.

2. Coolblue
Coolblue heeft een zeer complete ‘werken bij’ site. Werkzoekenden kunnen vacatures filteren op met de zogenoemde ‘droombaangenerator: dé manier om jouw ideale baan te vinden.’
  • Categorieën; soort vacature; winkel, bijbaan, logistiek, hoofdkantoor, wo-startersbaan, hbo-startersbaan of stage.
  • Afdeling; onder meer IT, business analyse, HR en klantenservice.
  • Locatie; Nederland of België.
3. Bol.com
De uitgebreide carrièresite van Bol.com heeft eveneens een overzichtelijke navigatie met een onderverdeling in de categorieën: werken bij, expertise, vacatures, stages, verhalen en contact. De site is visueel aantrekkelijk met foto’s, illustraties en een video waarin medewerkers het bedrijf vertegenwoordigen. Bol.com heeft een speciale quiz bedacht om te kijken of een werkzoekende bij het bedrijf past.
 
Het belang van een goede werken-bij pagina voor jouw ICT organisatie Score: 8.6 Stemmen: 163
  1. ICTerGezocht.nl
  2. Blog ICTerGezocht.nl