Michiel van der Avoird
Head of Content & ICT arbeidsmarktspecialist @ ICTerGezocht.nl

Delen

Employer Branding: wat is het en hoe doet u het goed? 10 tips

door Michiel van der Avoird
2 mei 2018 • 1.807x bekeken
Dit blog is samengesteld door ICTerGezocht.nl, al 10 jaar het meestgebruikte platform voor het werven van ICT'ers in NL.

Wat is employer branding? Waarom is imago zo belangrijk voor werkgevers? Deze 10 tips helpen u bij het uitwerken van uw positioneringsstatement.

Met een vacature plaatsen alleen komt u er niet. Potentiële kandidaten zoeken niet alleen een baan, maar willen ook deel uitmaken van een spannend bedrijf. Ze willen geld verdienen, leren en groeien. Hoe zorgt u dat afgestudeerd ICT talent voor uw organisatie kiest?

Wat is employer branding?

De term 'employer branding' beschrijft de reputatie van een bedrijf als werkgever. Met een testimonial brengt u uw missie, kernwaarden en bedrijfscultuur op een krachtige en positieve manier over. Een sterke branding strategie heeft een positieve impact op het wervingsproces, trekt talent aan en draagt bij aan de opbouw van een toegewijd en tevreden personeelsbestand. 

Hoe creëert u een sterk(er) employer brand?

1. Formuleer uw Employee Value Proposition (EVP)
U zult anderen inspireren en interesseren als u uw passie toont. Leg uit waarom u doet wat u doet. Vertel wat voor soort mensen voor u werken en waarom u ze waardeert. Wat is de langetermijnvisie? Inspireer talentvolle ICT'ers om voor u te komen werken.
 
2. Wees duidelijk en consistent
Een onsamenhangende, warrige missie is niet aantrekkelijk. Niet voor bestaand personeel en niet voor nieuwe medewerkers. Zorg dat uw waardepropositie gemakkelijk te onthouden is. Werknemers kunnen een begrijpelijk mission statement vervolgens via mond-tot-mond reclame eenvoudig doorgeven aan hun omgeving. Is het werkgeversmerk al gevestigd? Wijzig uw verhaal niet zomaar. Houdt de binding intact tussen de werknemers en merkambassadeurs enerzijds, en de werkgever anderzijds.
 
De tekst gaat verder na dit blok
Kom via ons platform in contact met 22.020 beschikbare ICT'ers

Bekijk alle CV's

3. Luister naar uw personeel
Betrek uw personeel bij de totstandkoming van het employer brand. Werknemers met hart voor de zaak kunnen u helpen bij het samenstellen van een arbeidsmarktcommunicatieplan. Laat uw boodschap doorklinken in al uw communicatie. Na verloop van tijd zal het doordringen in de bedrijfscultuur.
 
4. Investeer in vertrouwen
Werknemers kunnen het vertrouwen in een organisatie verliezen, bijvoorbeeld tijdens herstructureringen. Scepsis ligt soms op de loer. Van retoriek in onzekere tijden kan men ‘moe' worden. Hoewel er veel gebeurt tijdens overgangsperiodes, is het belangrijk dat uw bedrijf aan elke belofte voldoet. Uw personeel houdt het bij. Werkgevers die hun werknemers tijdig informeren, hen ondersteuning beloven in moeilijke tijden en dat vervolgens ook écht bieden, worden in hoge mate gerespecteerd.
 
5. Communiceer en toon betrokkenheid
Als u als werkgever niet communiceert, verliest u het respect en de interesse van uw personeel. Elke vorm van communicatie is belangrijk, via het juiste medium, op het goede moment en op de juiste toon. Zowel online als offline. U versterkt uw werkgeversmerk wanneer u betrokkenheid toont, luistert, reageert en discussieert. Uw invloed zal groeien als u oprecht geïnteresseerd bent in uw achterban.
 
6. Organiseer uw online aanwezigheid
Mensen beoordelen een werkgever op basis van online aanwezigheid. Zorg ervoor dat uw social media profielen, site en ook uw bedrijfsprofiel op ICTerGezocht.nl allemaal hetzelfde verhaal vertellen. In overeenstemming met de missie van het merk. Met een consistente en geoptimaliseerde berichtgeving voorkomt u verwarring of onduidelijkheid omtrent uw employer brand.
 
7. Laat mensen weten waarom u anders bent
Niemand zal voor u willen werken als niet helder is wat uw bedrijf speciaal maakt. Waarom moeten kandidaten voor uw organisatie kiezen en niet voor een andere? Wat onderscheidt u zich van de concurrentie? Voor het bouwen en onderhouden van een betrouwbaar werkgeversmerk moet een antwoord op deze vragen worden geformuleerd. Alleen dan trekt u het talent aan waarnaar u op zoek bent.
 
8. Kies sociale en gepassioneerde mensen
De werving en selectie van het juiste talent voor uw organisatie is geen eenvoudig taak. Een goede werknemer voert niet alleen zijn dagelijkse taken uit, maar heeft ook passie voor het bedrijf. Personeelsleden die anderen vertellen over hun geweldige werkplek zijn in feite ‘merkambassadeurs' voor het bedrijf. Laat hen kandidaten aanbevelen voor openstaande functies vacature (referral recruitment).

9. Let op de details
Details hebben vaak de meeste invloed op de beleving van mensen. Ze lijken in het grote geheel misschien onbelangrijk, maar werknemers en werkzoekenden zijn er gevoelig voor. Gevoeligheden variëren van persoon tot persoon. De een is ontevreden over werktijden, de ander zit in financiële onzekerheid. Een bedrijf dat waardering uitspreekt voor zijn personeel wekt sympathie op. ‘Bedankt voor uw bijdrage'; het is een kort, maar ontzettend belangrijk zinnetje. 
 
10. Meten is weten
Een merkstrategie is pas volledig als de geleverde inspanningen worden gemeten. Statistieken met betrekking tot loyaliteit, medewerkersbetrokkenheid en de aantrekkingskracht van uw merk op toekomstige werknemers, kunnen duidelijkheid scheppen.

Kom via ons platform in contact met 22.020 beschikbare ICT'ers

Bekijk alle CV's
Delft 2297 dagen geleden
Lutjebroek 233 dagen geleden
Amsterdam 3857 dagen geleden
Beuningen (GE) 372 dagen geleden
Leeuwarden 203 dagen geleden
Amsterdam 1847 dagen geleden
Haarlem 401 dagen geleden
Prinsenbeek 7 dagen geleden
Nieuwegein 785 dagen geleden
Amersfoort Gisteren