line-chart inbox tachometer pencil search-plus quote-right quote-left share-alt smile-o birthday-cake thumbs-o-up lightbulb-o trophy pie-chart user question-circle dropbox exclamation folder-open-o sign-in exclamation-triangle ban youtube building-o icon-mouse-pointer angle-down angle-up location-arrow file-text-o heart-o heart envelope bars comment times info-circle envelope-o thumb-tack list-alt google lock at map-marker search twitter linkedin facebook bold users bar-chart home chevron-left chevron-right check chevron-down chevron-up file-pdf-o eye filter pencil-square-o database rss-square link whatsapp cogs upload calender plus minus picture-o sort step-backward step-forward weixin share share shopping-cart circle download level-up star phone check-square-o clock-o arrow-up trash-o external-link arrow-down price-tag

Employer branding, wat is het en hoe doet u het goed? 10 tips

Michiel van der Avoird - woensdag 2 mei 2018

Wat is employer branding? Waarom is het zo belangrijk voor werkgevers? Wat komt erbij kijken en hoe voert u het uit? Deze 10 tips helpen u bij de ontwikkeling van uw employer branding strategie.

De term 'employer branding' beschrijft de reputatie van een bedrijf als werkgever. Met employer branding brengt u uw missie, kernwaarden en bedrijfscultuur op een krachtige en positieve manier over. Een sterk werkgeversmerk heeft een positieve impact op het wervingsproces, trekt talent aan en draagt bij aan de opbouw van een toegewijd en tevreden personeelsbestand. 

Potentiële kandidaten zoeken niet alleen een baan, maar willen ook deel uitmaken van een spannend bedrijf waar ze kunnen verdienen, leren en groeien. Toekomstgerichte organisaties ontwikkelen een employer branding strategie om talenten aan te trekken en te behouden. Hoe maakt u uw bedrijf aantrekkelijk voor potentiële werknemers? Hoe zorgt u dat afgestudeerd ICT talent voor uw organisatie kiest?
 

1. Vertel uw verhaal

Leg uit waarom u doet wat u doet. Dit zal gelijkgestemden aantrekken. U zult anderen inspireren en interesseren als u uw passie toont. Vertel wat voor soort mensen voor u werken en waarom u ze waardeert, dit kan talentvolle ICT'ers inspireren om voor u te komen werken.
 

2. Wees duidelijk en consistent

Een bedrijf met een onsamenhangende, warrige missie is niet aantrekkelijk. Niet voor bestaand personeel en niet voor nieuw personeel. Mond-tot-mond reclame is een krachtige marketingtool, zorg er daarom voor dat uw kernboodschap gemakkelijk te onthouden is. Uw werknemers kunnen hem vervolgens eenvoudig doorgeven aan hun omgeving. Wijzig uw verhaal niet zomaar als het werkgeversmerk al is gevestigd. De kans bestaat dat werknemers en merkambassadeurs hun interesse verliezen.
 


3. Luister naar uw personeel

Betrek uw personeel bij de totstandkoming van het employer brand. Werknemers met hart voor de zaak kunnen u helpen bij het formuleren van een krachtig bedrijfsverhaal. Laat deze boodschap vervolgens doorklinken in al uw communicatie. Na verloop van tijd zal het doordringen in de bedrijfscultuur.
 

4. Investeer in vertrouwen

Mensen kunnen het vertrouwen in een organisatie verliezen, bijvoorbeeld tijdens herstructureringen. Ze zijn sceptisch en worden moe van retoriek in onzekere tijden. Hoewel er veel gebeurt tijdens overgangsperiodes, is het belangrijk dat uw bedrijf aan elke belofte voldoet. Uw personeel houdt het bij. 

Werkgevers die hun werknemers tijdig informeren, hen ondersteuning beloven in moeilijke tijden en dat vervolgens ook écht bieden, worden in hoge mate gerespecteerd door personeel en publiek.
 

5. Communiceer en toon betrokkenheid

Een bedrijf dat niet communiceert verliest het respect en de interesse van zijn personeel. Elke vorm van communicatie is belangrijk, via het juiste medium, op het goede moment en op de juiste toon. Zowel online als offline. U versterkt uw werkgeversmerk wanneer u betrokkenheid toont, luistert, reageert en discussieert. Uw invloed zal groeien als u oprecht geïnteresseerd bent in uw achterban.
 

6. Organiseer uw online aanwezigheid

Mensen beoordelen een werkgever op basis van online aanwezigheid. Zorg ervoor dat uw social media profielen, site en ook uw bedrijfsprofiel op ICTerGezocht allemaal hetzelfde verhaal vertellen, in overeenstemming met de missie van het merk. Met een consistente en geoptimaliseerde berichtgeving ontstaat er geen verwarring of onduidelijkheid over uw employer brand.
 


7. Laat mensen weten waarom u anders bent

Als u niet uitlegt waarom uw merk speciaal is, zal niemand voor u willen werken. Waarom moeten kandidaten voor uw organisatie kiezen en niet voor een andere? Wat onderscheidt uw bedrijf van de concurrentie? Voor het bouwen en onderhouden van een krachtig en betrouwbaar werkgeversmerk moet een antwoord op deze vragen worden geformuleerd. Alleen dan trekt u het talent aan waarnaar u op zoek bent.
 

8. Kies sociale en gepassioneerde mensen

De werving van het juiste talent voor uw organisatie is geen eenvoudig taak. Een goede werknemer voert niet alleen zijn dagelijkse taken uit, maar heeft ook passie voor het bedrijf. Personeelsleden die anderen vertellen over hun geweldige werkplek; betere reclame is er niet.
 

9. Let op de details

Details hebben vaak de meeste invloed op de beleving van mensen. Details lijken in het grote geheel misschien onbelangrijk, maar werknemers en werkzoekenden zijn er gevoelig voor. Gevoeligheden variëren van persoon tot persoon. De een is ontevreden over werktijden, de ander zit in financiële onzekerheid.

Een bedrijf dat waardering uitspreekt voor zijn personeel wekt sympathie op. ‘Bedankt voor uw bijdrage’; het is een kort, maar ontzettend belangrijk zinnetje. 
 

10. Meten is weten

Geen merkstrategie is volledig zonder het rendement ervan te meten. Statistieken met betrekking tot loyaliteit, betrokkenheid van medewerkers en de aantrekkingskracht van uw merk op toekomstige werknemers kunnen duidelijkheid scheppen. Als de betrokkenheid van uw werknemers verbetert na een branding campagne, weet u wat werkt.
 

Benieuwd wat ICTerGezocht voor uw brand kan betekenen? Bekijk dan eens onze pagina voor werkgevers.

Employer branding, wat is het en hoe doet u het goed? 10 tips Score: 8.8 Stemmen: 143
  1. ICTerGezocht.nl
  2. Blog ICTerGezocht.nl