De 7 meest voorkomende fouten bij employer branding

De 7 meest voorkomende fouten bij employer branding

Effectieve employer branding stemt de missie, normen en waarden van uw organisatie op elkaar af om een geweldige werknemerscultuur op te bouwen en ICT talent aan te trekken. Helaas gaat er daarbij nog weleens wat verkeerd. Hier zijn de 7 meest gemaakte fouten bij employer branding.

1. Een slechte ‘candidate experience'

Candidate experience omvat elk contact dat een werkzoekende met uw bedrijf heeft tijdens het wervingsproces. Een interactie kan zo'n kandidaat-ervaring positief of negatief beïnvloeden. Vanaf het lezen van de vacature tot en met het ontvangen (of de afwijzing) van een baanaanbod. e2d95e41de86a1e6b778c73036fd1f9aa80d46031ab3142f.png
Een voorbeeld ter illustratie
De meeste kandidaten bezoeken uw bedrijfswebsite direct nadat ze uw vacature hebben gezien. Carrièrepagina's op corporate websites ontbreken of zitten verstopt in de sitestructuur. Als de pagina dan eindelijk gevonden is, krijgt de geïnteresseerde een saaie reeks vacatures met zakelijke functiebeschrijvingen voorgeschoteld. De lijst met functie-eisen is lang, IT-recruiters, HR-managers en personeelsfunctionarissen richten zich teveel op kwalificaties en te weinig op mensen.

Een slechte candidate experience verspreidt zich als een lopend vuurtje over de arbeidsmarkt. Als kandidaten een sollicitatieproces als positief hebben ervaren, zullen ze dat aan hun de directe omgeving vertellen. Dat doen ze helaas ook als de ervaring negatief is. Offline, maar ook online; op social media of recruitmentsites.

2. Werknemers niet betrekken

De ontwikkeling van een sterk employer brand vereist ondersteuning van alle onderdelen in een organisatie. Uw werknemers zijn de belangrijkste kracht achter uw werkgeversmerk. Als u de harten van uw medewerkers niet wint, zij zullen zij de harten van uw sollicitanten (en consumenten) niet winnen.

Wilt u een verpletterende indruk maken op top-ICT'ers? Zet uw werknemers centraal. Laat ze advies of input geven en luister naar eventuele klachten. Neem regelmatig enquêtes of vragenlijsten om de employer-branding-strategie te verbeteren. Ga er nooit vanuit dat u weet hoe uw personeel over u denkt als werkgever.

3. De impact van social media en reviews onderschatten

Recensies en testimonials op social media en bedrijfswebsites beïnvloeden de wens van werkzoekenden om wel of niet voor een bedrijf te willen werken. Uw (potentiële) werknemers gebruiken social media om informatie te vergaren en meningen over uw bedrijf te delen. Of u het nu wilt of niet. Als u uw imago op social media negeert en geen deel uitmaakt van de dialoog, wekt u de indruk dat u niet weet wat er speelt.

4. Niet authentiek zijn

Een krachtig werkgeversmerk is verbonden aan uw missie, normen en waarden. Hippe managements-theorieën, valse beloften, overijverige zelfpromotie, imitatie/kopieergedrag of een overdreven bedrijfscultus; als uw verhaal niet authentiek is haken kandidaten af.

De meeste mensen willen simpelweg voldoening halen uit hun werk en een goed salaris ontvangen. Sollicitanten (en werknemers) willen niet participeren in een of andere overdreven bedrijfscultus. Ze willen werken voor transparante, authentieke bedrijven met een gezonde bedrijfscultuur. Een top-kandidaat zal bovendien afhaken als blijkt dat u gelogen heeft tijdens contract- en salarisonderhandelingen.

5. In clichés vervallen

“Onze Digital Marketing Ninja's zijn online krijgers die met alle beschikbare tools en ware toewijding hun taken voor klanten volbrengen. In plaats van schieten met hagel zijn ze gespecialiseerd in het uitvoeren van kick-ass online marketingcampagnes voor de mooiste MKB-klanten in Nederland.”

Ben je een teamplayer of proactieve Thought Leader? Kandidaten zullen u negeren als u vervalt in clichés. Uw werkgeversmerk zou uw bedrijf moeten helpen op te vallen, maar u gebruikt holle frasen. Dat werkt niet bepaald in uw voordeel.

De waan van de dag bepaalt, bedrijfsprocessen gaan in een razend tempo verder. Producten komen en gaan, maar uw werkgeversmerk is niet zomaar te vangen in clichés en schreeuwerige reclameslogans.

6. Niet doorpakken

Employer branding is geen eenmalige inspanning. Uw bedrijf ontwikkelt zich voortdurend, u moet uw verhaal erop aanpassen. Toch zijn er bedrijven die denken dat een revisie van de ‘over ons' pagina voldoet. Anderen ontwikkelen een prachtige waardepropositie, maar voeren geen regels of gedragscodes door die erop aansluiten. Interne en externe employer branding, marketing en wervingsstrategieën worden niet op elkaar afgesteld.

Het karakter van uw employer brand zou terug moeten komen in alle communicatie met medewerkers, kandidaat-medewerkers, consumenten en partners. Een werkgeversmerk kan niet in een oogwenk worden gebouwd. Ontwikkel een employer branding strategie voor de lange termijn. Benadruk hoe waardevol uw personeel is, waar uw merk voor staat en hoe die waarden binnen uw organisatie bestaan.

7. Niet meten

Bedrijven meten de ROI van employer branding niet of weten niet hoe ze deze moeten meten. Maar meting leidt uiteindelijk tot controle en verbetering. Als u niets meet, kunt u niet doorgronden of uw strategie effectief is. U stelt geen doelen en kunt uw bedrijfsstrategie niet bijsturen en verbeteren.

U kunt de ROI bijvoorbeeld meten met behulp van:

  • werknemersonderzoeken.
  • time-to-hire-statistieken.
  • retentiegraden.
  • het aantal sollicitaties per positie.
Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & ICT arbeidsmarktspecialist @ ICTerGezocht.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Wat verdient een developer? Het complete overzicht

Wat verdient een developer in Nederland? Wat zijn de gemiddelde salarissen per opleidingsniveau en dienstverband? Hoeveel invloed hebben werkervaring ...
Michiel van der Avoird 17 apr 2018

Wat verdient een ICT'er? Het complete salarisoverzicht

Een ICT'er verdient in 2019 gemiddeld € 3.435,- bruto per maand, ruim een procent (€ 38,-) meer dan vorig jaar. Een starter krijgt € 3.161,- en ...
Michiel van der Avoird 23 okt 2019

Wat verdient een systeembeheerder? Het complete overzicht

Wat verdient een systeembeheerder en waar hangt dat vanaf? We duiken erin vanuit onze uitgebreide database, met data op basis van meer dan 10.000 vaca...
Nicole Haring 9 apr 2018

Wat is het verschil tussen IT en ICT?

De termen IT en ICT lijken misschien inwisselbaar, maar dat zijn ze niet. Het is bijzonder lastig om een consensus te bereiken over de exacte betekeni...
Michiel van der Avoird 21 okt 2019

Wil jij gratis leren programmeren? Ontdek deze 5 websites!

Softwareontwikkeling is een van de snelst groeiende vakgebieden, de vraag naar vakbekwame programmeurs blijft onverminderd groot. Wil jij gratis leren...
Michiel van der Avoird 11 feb 2019

Wil jij gratis leren programmeren? Ontdek deze 5 websites!

Softwareontwikkeling is een van de snelst groeiende vakgebieden, de vraag naar vakbekwame programmeurs blijft onverminderd groot. Wil jij gratis leren...
Michiel van der Avoird 11 feb 2019
 
check