In januari kijken je werknemers rond, 4 tips om IT-personeel te behouden

In januari kijken je werknemers rond, 4 tips om IT-personeel te behouden
De jaarwisseling is voor velen een moment van reflectie. Ook op professioneel vlak wordt de balans opgemaakt. Ben ik nog wel tevreden met mijn baan? Is het tijd voor iets anders? Je ICT werknemers kijken rond en zijn mogelijk gevoeliger voor een baanaanbod. Hoe behoud je ze voor je organisatie? We geven 4 tips.

1. Creëer betrokkenheid: employee engagement

Betrek je werknemers bij het bedrijf en beperk personeelsverloop. Meer engagement bij werknemers leidt tot betere bedrijfsresultaten. Definieer de waardepropositie (employee value proposition). Waarom moet een IT'er zich langdurig aan jouw organisatie committeren? Ga in gesprek en achterhaal wat er op de werkvloer speelt. Je kunt hiertoe een enquête houden of een focusgroep samenstellen. Ook kun je interne nieuws verspreiden op intranet of een kennisbank opzetten.

Een sterke bedrijfscultuur versterkt je imago als werkgever (employer brand) en beperkt het personeelsverloop. Vaste werknemers kunnen merkambassadeurs worden en kundige IT'ers aanbevelen als er een positie vrijkomt.

476c749a86f07156ea9a7cbfd2f33dd501d510350c451d4b.jpg

2. Erken en waardeer

Waardering krijgen van een leidinggevende is uitermate belangrijk. Laat merken dat je de inspanningen van je personeel waardeert. Dat kan op allerlei manieren.
  • Bonus of loonsverhoging
  • Meer vrije tijd
  • Persoonlijk cadeau; bijvoorbeeld concertkaartjes
  • Teamuitje; vier behaalde successen gezamenlijk en complimenteer je medewerkers
  • Een bericht op social media
  • Et cetera

3. Kijk niet alleen naar salaris

Financiële compensatie is niet de grootste reden voor een werknemer om op zoek te gaan naar ander werk. Bijvoorbeeld een goed gezondheidsbeleid kan bepalender zijn. Een focus op welzijn wordt gewaardeerd en zorgt voor een positieve werksfeer. Aandacht voor de fysieke en mentale gesteldheid van werknemers vermindert ziekteverzuim. Een gezond personeelsbestand blijft productief en betrokken.

Verbeter naast de primaire ook de secundaire, tertiaire en eventuele quartaire arbeidsvoorwaarden als dat nodig is om een ICT'er te behouden. Bevraag je personeel en concentreer je op de arbeidsvoorwaarden die ertoe doen. Met een goede cao is de kans groter dan een IT'er voor je blijft werken.

4. Investeer in de ontwikkeling van je werknemers

Welke ontwikkelingsmogelijkheden bied jij je werknemers? Ga in gesprek. Vraag je bestaande medewerkers hoe je hen kunt ondersteunen.

Opleiding, trainingen en cursussen
Technische vaardigheden zijn onmisbaar, succesvolle IT'ers leren continu bij. Iedere functie heeft een eigen profiel. Welke specifieke training of cursus draagt bij aan de ontwikkeling van jouw werknemer? Communiceer over carrièrepaden, persoonlijke groei en toekomstperspectieven.
  • Welk budget stel je beschikbaar?
  • Wat zijn de nieuwste relevante technologieën?
  • Welke vaardigheden kunnen verder worden ontwikkeld?
  • Kan een IT-functie worden uitgebreid?

Intervisie
Laat je medewerkers kwesties en/of problemen met elkaar te bespreken in een intervisiegroep (ca. 6 personen). Regelmatig overleg met collega's over de dagelijkse praktijk biedt inzicht, bevordert prestaties en is vaak even effectief als een opleiding.

Persoonlijke begeleiding
Coaching door een ervaren collega of externe specialist bevordert de persoonlijke en professionele groei van een ICT'er. Wel moet er sprake zijn van een gelijkwaardige werkrelatie; je werknemer moet zich kwetsbaar op kunnen stellen.

Functie of taken verwisselen
Te veel routine is niet bevorderlijk. Als dit het geval is, kan een tijdelijke verwisseling van een functie- of takenpakket uitkomst bieden. Meer variatie in het werk houdt je personeel flexibel. Concentreer je op meer algemene taken. Specialistische vaardigheden breng je niet even snel over, daarvoor is meer tijd nodig,

Interne of externe stage
Is er meer kennis en vaardigheid vereist? Stuur je ICT'er op stage. Intern op een andere afdeling of bij een extern bedrijf. Maak wel duidelijk afspraken, het doel is immers je medewerker te behouden.
c2329e94c92cf28e32f7163f14900f0b3dabd9b334fb6d17.jpg
ICT'erGezocht.nl koppelt kundig IT-personeel aan bedrijven in alle sectoren. Zoek naar jouw ideale match in onze cv-database.
Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & ICT arbeidsmarktspecialist @ ICTerGezocht.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Wat verdient een developer? Het complete overzicht

Wat verdient een developer in Nederland? Wat zijn de gemiddelde salarissen per opleidingsniveau en dienstverband? Hoeveel invloed hebben werkervaring ...
Michiel van der Avoird 17 apr 2018

Wat verdient een ICT'er? Het complete salarisoverzicht

Een ICT'er verdient in 2019 gemiddeld € 3.435,- bruto per maand, ruim een procent (€ 38,-) meer dan vorig jaar. Een starter krijgt € 3.161,- en ...
Michiel van der Avoird 23 okt 2019

Wat verdient een systeembeheerder? Het complete overzicht

Wat verdient een systeembeheerder en waar hangt dat vanaf? We duiken erin vanuit onze uitgebreide database, met data op basis van meer dan 10.000 vaca...
Nicole Haring 9 apr 2018

Wat is het verschil tussen IT en ICT?

De termen IT en ICT lijken misschien inwisselbaar, maar dat zijn ze niet. Het is bijzonder lastig om een consensus te bereiken over de exacte betekeni...
Michiel van der Avoird 21 okt 2019

Wat verdient een front-end developer? Het complete overzicht

Wat verdient een front-end developer in Nederland? Wat is het maandelijkse brutoloon per opleidingsniveau en dienstverband?
Michiel van der Avoird 19 apr 2018

Wat is het verschil tussen Junior, Medior en Senior carrièreniveau?

Een onderverdeling in junior-, medior- en senior carrièreniveau geeft inzicht in het kennis- en vaardigheidsniveau van ICT-professionals.
Michiel van der Avoird 24 mrt 2020
 
check