line-chart inbox tachometer pencil search-plus quote-right quote-left share-alt smile-o birthday-cake thumbs-o-up lightbulb-o trophy pie-chart user question-circle dropbox exclamation folder-open-o sign-in exclamation-triangle ban youtube building-o icon-mouse-pointer angle-down angle-up location-arrow file-text-o heart-o heart envelope bars comment times info-circle envelope-o thumb-tack list-alt google lock at map-marker search twitter linkedin facebook bold users bar-chart home chevron-left chevron-right check chevron-down chevron-up file-pdf-o eye filter pencil-square-o database rss-square link whatsapp cogs upload calender plus minus picture-o sort step-backward step-forward weixin share share shopping-cart circle download level-up star phone check-square-o clock-o arrow-up trash-o external-link arrow-down price-tag

Continuous learning: het belang van bijscholing in ICT

Michiel van der Avoird - woensdag 31 oktober 2018

Het cv of vaardigheidsniveau van een werknemer voldoet niet altijd aan de eisen van een werkgever. Continuous learning is de effectiefste manier om kennis, skills en competenties op peil te brengen of houden. Wat houdt dit begrip precies in, wiens verantwoordelijkheid is het en welke vormen van bijscholing zijn er binnen ICT?

Continuous learning wordt gedefinieerd door de inspanningen die een werknemer dagelijks levert om kennis te vergroten. Bijvoorbeeld:
  • Om hulp vragen als iets niet duidelijk is.
  • Leren van ervaren collega’s.
  • Nieuwe, alternatieve methoden en manieren van werken onderzoeken.
  • Opgedane kennis in de praktijk brengen.
  • Een (online) opleiding, ICT training of seminar volgen, ook buiten werktijd.
 

Bijscholen in ICT van groot belang

Continuous learning bereidt ICT’ers voor op (onverwachte) veranderingen in zowel het professionele als persoonlijke leven. Het stimuleert het geloof in eigen kunnen, ICT’ers komen eerder uit hun comfortzone.

Bijscholing levert daarnaast nieuwe perspectieven en inzichten op. Hoe meer werknemers leren, hoe beter zij situaties van meerdere kanten kunnen belichten. Diepere kennis leidt tot innovatieve oplossingen voor problemen en draagt bij aan een betere bedrijfsresultaten.

Lees ook het blog over omscholing naar ICT’er.


 

Wiens verantwoordelijkheid is het?

De primaire verantwoordelijkheid voor bijscholing ligt bij de werknemer zelf. Goede ICT’ers zijn intrinsiek gemotiveerd en nieuwsgierig. Toch zullen zelfs proactieve medewerkers vertrekken als zij alles moeten betalen.

Verstandige bedrijven investeren in het behouden en ontwikkelen van het ICT-talent dat zij al in huis hebben. Zij bieden trainingen en cursussen aan zodat (nieuwe) medewerkers kunnen anticiperen op veranderende behoeften van de organisatie. Continuous learning houdt werknemers geïnteresseerd en betrokken. Bovendien is nieuw personeel inhuren meestal duurder.

 

Hoe blijf je als ICT’er bij?

Welke leervorm is het effectiefst? Online, met behulp van boeken of in klassikale lessen? Hoe houd je de kennis het beste up-to-date?

Houd een scherp oog op relevante ontwikkelingen
Dat is het belangrijkst. Communiceer met je netwerk en herken welke kennis en vaardigheden het meest tellen. Moet een werknemer zelf betalen voor een cursus, of is er trainingsbudget?

Training-on-the-job
Deze vorm van leren komt uiteraard het meest voor in IT, volgens velen de beste manier omdat kennis daadwerkelijk in de praktijk wordt gebracht. Dat is bij een ICT cursus of training niet altijd zeker. Praktische kennis en vaardigheden kunnen ook bij zusterbedrijven worden aangeleerd als dat niet mogelijk is binnen de eigen organisatie. Toegegeven, werkgever en werknemer moeten het beiden een goed idee vinden, het erover eens zijn. Maar het is een uitstekende manier om kennis te verbreden en in de praktijk toe te passen.

Cursussen
Er is een grote diversiteit aan online ICT cursussen. Vaak gratis, maar er worden wel accreditaties voor afgegeven. Voorbeelden:
Trainingen
Een goede optie als meerdere werknemers opgeleid moeten worden. Ook met het oog op kosten. Trainingen zijn vaak onderverdeeld in modules en aanpasbaar aan specifieke eisen en behoeften. Op zowel inhoud als tijdsduur.

Evenementen
Bezoek evenementen en vergaar kennis over de laatste trends, tools en mogelijkheden in het vakgebied. Zijn je werknemers up-to-date, of is bijscholing in ICT noodzakelijk?
  1. ICTerGezocht.nl
  2. Blog ICTerGezocht.nl