Hoe zet je referral recruitment effectief in? 5 tips

Michiel van der Avoird - donderdag 2 augustus 2018

Hoe zet je referral recruitment effectief in? Hoe creëer je draagvlak onder je personeel voor deze wervingsmethode? Hoe zorg je dat werknemers kwalitatief hoogwaardige kandidaten blijven aandragen? ICTerGezocht.nl geeft je 5 tips.

Wat is referral recruitment?

Referral recruitment is een wervingsmethode waarbij een bedrijf het bestaande personeel aanspoort om aanbevelingen te doen voor openstaande posities. Deze manier van werven verlaagt de kosten, versnelt de sollicitatieprocedure en levert betere kandidaten op.


1. Creëer draagvlak binnen de organisatie

Referral recruitment is sterk verweven met employer branding. Een transparante en unieke bedrijfscultuur met gedeelde doelen, normen en waarden verhoogt de betrokkenheid van werknemers. Bedrijven met een geweldige bedrijfscultuur hebben hoge referentiepercentages; werknemers zijn eerder geneigd om aanbevelingen te doen. 

Informeer het personeel regelmatig en op de juiste wijze. Woon vergaderingen bij, geef een vacatureoverzicht en moedig teamleden aan om aanbevelingen te doen. Je kunt ook een organisatiebrede vergadering beleggen waarbij belangrijke wervingsdoelen en statistieken de revue passeren. Persoonlijke gesprekken tussen HR-managers en personeelsleden zijn effectiever dan kennisgevingen op carrièrepagina’s. Bestaande werknemers zijn niet op zoek naar een baan en bezoeken vacaturepagina’s niet dagelijks.


2. Bepaal de spelregels

Succesvolle, productieve aanbevelingsprogramma’s zijn consistent, eerlijk en transparant. Bepaal duidelijke spelregels zodat alle partijen precies weten wat ze kunnen verwachten. Stel een officieel beleid op met alle regels op één plaats, in één centraal document. Hoe werkt het programma precies? Wat kunnen werknemers verwachten als zij een kandidaat aandragen? Hoe ga je om met mogelijke problemen? Hou het simpel, hoe minder regels, hoe beter. 

Bonustip – Maak het verwijzingsproces mobielvriendelijk. Zorg dat het zo soepel mogelijk verloopt. Werknemers haken bijvoorbeeld af als ze verplicht een cv van een kandidaat moeten uploaden.


3. Communiceren kun je leren


Communicatie is essentieel voor het succes van werving door werknemers. Zowel aanbevolen kandidaten als verwijzende personeelsleden moeten op de hoogte worden gehouden van de voortgang van het wervingsproces.
  • Een medewerker die een aanbeveling doet en daar nooit een update van ontvangt, kan het gevoel hebben dat zijn bijdrage niet op prijs wordt gesteld. Geef een blijk van waardering en een statusupdate.
  • Neem contact op met elke aanbevolen kandidaat. Introduceer het bedrijf en kom meer te weten over de achtergrond van de gegadigde. Een persoon die nu niet geschikt is past mogelijk perfect in een toekomstige functie.


4. Beloning

Werknemers die goede kandidaten aanbevelen moeten worden beloond, ongeacht de uitkomst. Financiële compensatie wordt gewaardeerd, maar een blijk van waardering van de HR-afdeling of verantwoordelijke manager verhoogt de werknemersbetrokkenheid het meest. Dat kan met een persoonlijk bedankje, een bericht op social media of zelfs een speciaal evenement

Let op: de aandacht van werknemers verslapt als beloningen gedurende langere tijd hetzelfde blijven. Breng variatie aan, denk bijvoorbeeld aan extra vrije dagen, cadeaubonnen, reischeques, of gereserveerde parkeerplaatsen. Variatie in beloningen houden medewerkers scherp en herinneren hen eraan om vrienden, bekenden en oud-collega’s aan te bevelen.


5. Evalueer

Er zijn veel verschillende typen aanbevelingsprogramma’s, niet iedere aanpak is even effectief. Goede referenties stellen bedrijven in staat om:
  • beter (gekwalificeerd) personeel aan te nemen tegen vergelijkbare kosten;
  • het wervingsproces te versnellen terwijl de kwaliteit van de kandidaten op hetzelfde niveau blijft;
  • de kosten voor recruitment te verlagen terwijl de kwaliteit gewaarborgd blijft.

Geen aanbevelingsprogramma is hetzelfde. Er is geen standaardmethode. Het vinden van de juiste aanpak gaat gepaard met vallen en opstaan. Om te bepalen of een verwijzingsprogramma effectief is moeten er doelen worden gedefinieerd. Wat hoop je ermee te bereiken? Ben je op zoek naar beter, kwalitatief hoogwaardiger (ICT) personeel? Kan het wervingsproces sneller? Moet de kostenpost voor werving significant omlaag?


Meten

Met metingen en statistieken kun je bepalen of een aanpak resulteert in kwalitatief hoogwaardige medewerkers.
  • Werknemersbetrokkenheid - Hoeveel werknemers maken daadwerkelijk gebruik van het programma? Is er een hoge of lage participatiegraad?
  • Tijdsmetingen - Hoe snel reageert de HR-afdeling op een potentiële kandidaat? Hoe lang duurt het voordat er een gesprek wordt ingepland? Na hoeveel tijd wordt er een baanaanbod gedaan? Wanneer geef je een update aan het doorverwijzende personeelslid?
  • Productiviteit en waarde - Hoe productief zijn aanbevolen werknemers ten opzichte van personen die langs een andere weg zijn aangenomen? Hoe lang duurt het om een taak af te ronden?
  • Type beloning -  De meeste werknemers doen actief mee aan werving omdat er een beloning in het vooruitzicht wordt gesteld. Welke beloningen verleiden hen het meest? Welke initiatieven of vergoedingen leiden tot actieve deelname en meer betrokkenheid?
Hoe zet je referral recruitment effectief in? 5 tips Score: 8.7 Stemmen: 160
  1. ICTerGezocht.nl
  2. Blog ICTerGezocht.nl