Applicatiebeheerders zijn verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van software ter ondersteuning van informatievoorziening en bedrijfsprocessen. Ze vertalen bedrijfsbehoeften naar softwareoplossingen. Hoe houd je deze specialisten tevreden?
In de beginfase van het vakgebied werden applicaties intern (on-premise) beheerd. Tegenwoordig leveren en beheren externe diensten softwareoplossingen op maat en in de cloud (SaaS). Efficiënt beheer structureert informatieprocessen en maakt bedrijven wendbaar. Het reduceert kosten, leidt tot omzetgroei en is daarom van strategisch belang.
Informatietechnologie is alomtegenwoordig, in zekere zin is ieder bedrijf een technologiebedrijf. Hoe prominent applicatiebeheer aanwezig is, hangt af van het type onderneming en de sector waarin het actief is.
Salaris
Applicatiebeheerders, functioneel beheerders en technisch beheerders verdienen gemiddeld € 3.338,- bruto per maand volgens het salarisoverzicht van de applicatiebeheerders.
Rollen, taken en DevOps
Een scherp gedefinieerde taakomschrijving heeft plaats in de primaire arbeidsvoorwaarden.
Functioneel beheerders
Technisch applicatiebeheerders
Applicatiebeheerders
DevOps
Succesvolle HR-managers en personeelsfunctionarissen weten hoe de dagelijkse praktijk van applicatiebeheer eruitziet.
Belangrijke vereisten:
Drijfveer / secundaire arbeidsvoorwaarde nummer één: groeikansen
Ontwikkelingsmogelijkheden zijn drijfveer nummer één, beheerders scholen zich doorlopend bij. Slimme personeelsmanagers geven aan welke groeikansen er zijn.
Kennis en certificaten van informatiebeheerprincipes
Als softwareontwikkeling tot de kern van de dienstverlening behoort, is strak en effectief beheer een vereiste. Er lopen meerdere processen door elkaar, een onduidelijke procesaanpak frustreert de applicatiebeheerder. Informatiebeheerprincipes zoals beschreven in ASL®, BiSL® en ITIL® scheppen duidelijkheid.
Certificaten of kennis informatiebeheersystemen
In de tertiaire arbeidsvoorwaarden staat het welzijn van de werknemer beschreven.
Net zoals iedere andere werknemer wil ook een beheerder zich nuttig voelen, een echte bijdrage leveren aan een hoger doel. Ook al zijn ze soms abstract en ongrijpbaar, werknemers voelen zich gewaardeerd als deze behoeften beschreven staan in de quartaire arbeidsvoorwaarden.