“Een van onze motto's is: ‘kennis is bij te brengen, skills veranderen is een stuk moeilijker.' We zoeken steeds meer naar de persoon met de juiste karaktereigenschappen, in plaats van de juiste certificaten of technische kennis.” Aldus Steffie Rijnbeek, Teamleider Corporate Recruitment bij Centric.
Wie is Steffie Rijnbeek?
“Ik ben Steffie Rijnbeek, sinds 2016 werkzaam bij Centric. Sinds 1 maart 2018 vervul ik de rol van Teamleider voor Corporate Recruitment. Ik ben verantwoordelijk voor het team dat alle collega's werft voor de bedrijfsomgeving van Centric (alles, behalve detachering). Daarnaast draag ik bij aan de verdere professionalisering van recruitment binnen onze organisatie.
Ik ben al meer dan 10 jaar werkzaam binnen recruitment. Ik haal vooral veel voldoening uit het maken van de juiste match tussen kandidaat en plaats in de organisatie. Het goed neerzetten van het
employer brand vind ik daarbij heel belangrijk, we besteden daar binnen Centric heel veel aandacht aan.”
Wat houdt ICT recruitment in bij Centric?
“Onze diensten zijn buitengewoon breed, we werven voor een divers aantal profielen.
- Developers: voor het ontwikkelen van onze software.
- Testers: voor het testen van deze software.
- Helpdesk & Support.
- Infrastructuur Specialisten voor onze outsourcingstak.
- IT-gelieerde rollen zoals Project Managers en Consultants.”
Wat is je grootste uitdaging als het gaat om ICT vacatures?
“Door het
tekort op de IT-arbeidsmarkt wordt het steeds moeilijker om de juiste profielen te vinden en prospects te enthousiasmeren. De concurrentie groeit, het vinden van de juiste mensen vereist steeds meer creativiteit en tijd.”
Hoe pak je deze uitdaging aan?
Wervingsstrategie aanpassen op doelgroep
“We stemmen alle communicatie zoveel mogelijk af op de voor ons belangrijke doelgroep. Daarbij passen we tools en methodologieën op maat toe om de kans op succes te vergroten. Voor onze werving van ontwikkelaars via Tweakers verwerken we bijvoorbeeld specifieke triggers in onze vacatureteksten. Deze triggers zijn gebaseerd op uitkomsten van doelgroepgerichte onderzoeken.”
Ambassadeurs
“We proberen van onze collega's ambassadeurs te maken, mensen die anderen enthousiasmeren om bij Centric te komen werken.
Referral is de belangrijkste bron van succesvolle aannames. Om dit zo te houden, brengen wij ons referral programma meerdere malen per jaar op een speciale manier onder de aandacht. In 2018 ontvingen collega's bijvoorbeeld naast de standaard-verwijzingsbonus 2 VIP-kaarten voor de Vrienden van Amstel Live. Dat zorgde weer voor een extra referral boost.”
Meer werving op skills in plaats van op kennis
“Een van onze motto's is: ‘kennis is bij te brengen, skills veranderen is een stuk moeilijker.' We zoeken steeds vaker naar een ICT'er met de juiste karaktereigenschappen, in plaats van naar iemand met de juiste technische kennis of certificaten. Als een nieuwe IT'er over zowel de capaciteit om te leren als de juiste vaardigheden beschikt, brengen we hem of haar de benodigde kennis zelf wel bij.”
Traineeships
“Traineeships starten meerdere keren per jaar op verschillende plaatsen in onze organisatie. We bieden groepen starters een pakket opleidingen aan en laten hen daarnaast praktijkervaring opdoen. Na een traineeship (van meestal een jaar) kan een trainee worden ingezet als volwaardige technicus of consultant.”
Heb je nog tips voor je concullega 's?
“Besteed veel aandacht aan de huidige collega's, zij zijn het beste visitekaartje van de organisatie!”