Systeembeheerders en DevOps, service- en support engineers zijn de motoren van IT-organisaties. Ze houden complete netwerken, systemen, servers en websites in de lucht. Competente specialisten zoals deze wil je natuurlijk niet kwijt. Hoe houd je een systeembeheerder tevreden?
De verantwoordelijkheden en het toekomstperspectief van een systeembeheerder is afhankelijk van het bedrijf waar hij onder contract staat.
Uitgebreide specialistische kennis is noodzakelijk om complexe technische problemen te kunnen oplossen. Beheerders spijkeren hun technische expertise over aliassen, functies, scripts en virtualisatie – en beveiligingstechnieken voortdurend bij.
Hoe houd je een systeembeheerder tevreden?
Een doorgewinterde beheerder wil het gevoel hebben dat wat hij doet belangrijk is voor een organisatie, bijdragen aan een hoger doel, gehoord worden en een stem hebben in de besluitvorming van een bedrijf. Hij heeft behoefte aan een helder carrièreperspectief om naar een andere of meer gespecialiseerde rol toe te kunnen groeien dan degene waarin hij zit.
Deze behoeften staan beschreven in de quartaire arbeidsvoorwaarden (zoals aan het einde van dit artikel). Ook al zijn ze lastig uit te drukken in geld; het is absoluut noodzakelijk om eraan te voldoen.
Handig om te weten; systeembeheerders in Nederland verdienen gemiddeld € 3.079 bruto per maand. Het salaris zoals vermeld in primaire arbeidsvoorwaarden bestaat uit het basissalaris en de wettelijk verplichte vakantietoeslag. Andere primaire arbeidsvoorwaarden zijn de dertiende maand en variabele beloningen.
Belangrijke relevante secundaire voorwaarden waar beheerders naar op zoek zijn in hun baan zijn onder andere:
Zoals vermeld in een eerder artikel bepalen groeikansen binnen een bedrijf of system engineers wel of niet van baan wisselen. Net zoals iedere andere werkende, neemt een SysAdmin beslissingen op basis van gevoel. Als een werkgever hem wil behouden moet er een helder toekomstperspectief worden geschetst.
Beheerders moeten structureel op de hoogte zijn van technologische ontwikkelingen in het vakgebied. Het aanleren van nieuwe technische vaardigheden is dan ook een van de grootste intrinsieke drijfveren. Informatietechnologie ontwikkelt zich enorm snel, elke dag is er wel weer een nieuwe interessante tool te ontdekken.
Bedrijven moeten uitstekende studiefaciliteiten aanbieden om kundig IT-personeel te kunnen behouden. Een beheerder die de mogelijkheid heeft relevante en direct toepasbare technische vaardigheden te leren blijft gemotiveerd. Kennis van specialistische beheertools kan leiden tot een breder takenpakket met meer verantwoordelijkheden. Een sterke nadruk op leren biedt systeembeheerders perspectief op het toekomstige carrièreverloop.
Welk takenpakket een system engineer heeft of krijgt, hangt sterk af van zijn vaardigheidsniveau, specialisme(n) en ambitieniveau.
Taken
Met welke innovatieve technologieën wil de systeembeheerder in de toekomst werken? Waarmee heeft hij reeds ervaring en in welke richting wil hij zich specialiseren?
Bron: Developer Survey Results 2018
(Applicatie)virtualisatie heeft de rol van de system engineer sterk veranderd. De impact op toegangsbeheer en uiteindelijke verantwoordelijkheden van de systeembeheerder is groot. Virtuele omgevingen worden naar eindgebruikers gestreamd. Complete datacenters staan in de cloud. Kleinere servers zijn onderdeel van bronnen op grotere servers en kunnen eenvoudig worden overgebracht naar andere datacenters. Ticketsystemen voor servicedesks registreren welke incidenten moeten worden opgelost.
Meest gevraagde certificeringen:
Bron: Business News Daily, Best Virtualization Certifications for IT Pros
Gegevensbescherming is noodzaak nummer één.
Tertiaire voorwaarden hebben meer betrekking op het 'welzijn' van werknemers.
IT-beheerders willen een zinvolle bijdrage leveren aan een hoger doel, in een goede werksfeer. Deze behoeften zijn abstract van aard en kunnen niet in geld worden uitgedrukt. Werkgevers zullen er absoluut aan moeten voldoen als ze goede werknemers willen behouden.
Systeembeheer ontwikkelt zich continu. Goede personeelsfunctionarissen en CEO's weten dat ICT-managers hun technische en organisatorische vaardigheden structureel moeten ontwikkelen om bij te blijven. Zij houden de ontwikkelingen met betrekking tot systeembeheer nauwlettend in de gaten en voldoen aan de behoeften van intrinsiek gemotiveerde werknemers in de vorm van een passend salaris en uitstekende arbeidsvoorwaarden.