line-chart inbox tachometer pencil search-plus quote-right quote-left share-alt smile-o birthday-cake thumbs-o-up lightbulb-o trophy pie-chart user question-circle dropbox exclamation folder-open-o sign-in exclamation-triangle ban youtube building-o icon-mouse-pointer angle-down angle-up location-arrow file-text-o heart-o heart envelope bars comment times info-circle envelope-o thumb-tack list-alt google lock at map-marker search twitter linkedin facebook bold users bar-chart home chevron-left chevron-right check chevron-down chevron-up file-pdf-o eye filter pencil-square-o database rss-square link whatsapp cogs upload calender plus minus picture-o sort step-backward step-forward weixin share share shopping-cart circle download level-up star phone check-square-o clock-o arrow-up trash-o external-link arrow-down price-tag

Wat verdient een servicedesk medewerker? Het complete overzicht

Michiel van der Avoird - vrijdag 8 juni 2018

Wat verdient een servicedesk medewerker in Nederland? Wat is het maandelijkse brutoloon per carrière- en opleidingsniveau? Hoeveel verschil zit er tussen de salarissen van vaste en gedetacheerde werknemers? Hoe verhoudt het huidige maandsalaris zich tot het gemiddelde bruto maandbedrag tussen 2010 en 2018?

Wat is een servicedesk?

De IT-service desk is het centrale contactpunt (Single Point of Contact (SPOC)) tussen een bedrijf enerzijds en werknemers, klanten en zakelijke partners anderzijds.

  • Een gebruikersvraag, storing of melding komt binnen en wordt geregistreerd;
  • De medewerker schakelt de juiste afdeling in voor probleemoplossing;
  • De verantwoordelijke afdeling koppelt de voortgang terug.

Een effectief servicepunt heeft een positieve impact op de complete organisatie. ITIL biedt een methode, taal en terminologie om de IT-infrastructuur en het beheer ervan te stroomlijnen en verbeteren. Het stelt organisaties in staat om de juiste informatie op tijd aan de juiste mensen door te geven, zodat zij hun werk effectief kunnen doen.

  • De interne en externe dienstverlening verbetert;
  • Er is minder personeel en tijd nodig om gebruikersproblemen op te lossen;
  • Dit leidt tot kostenbesparingen, een hogere klanttevredenheid en efficiëntere bedrijfsvoering.

Zulke strategische voordelen zijn op andere manieren moeilijk te bereiken.


Taken, verantwoordelijkheden en vaardigheden

  • Incidenten (storingen, serviceaanvragen of meldingen) monitoren, registreren, oplossen of overdragen aan (interne of externe) helpdesks of andere verantwoordelijke afdelingen;
  • (Eind)gebruikers ondersteunen, telefonisch, per e-mail of instant messaging;
  • Informatiesystemen beheren en onderhouden;
  • Kleine tot middelgrote netwerken beheren;
  • Proces- en systeemverbeteringen voorstellen en doorvoeren;
  • Testprocedures opstellen en uitvoeren;
  • Deelnemen aan en ondersteuning bieden bij ICT-projecten;
  • Werken in teamverband
  • Communiceren in woord en geschrift in het Nederlands en Engels


Gemiddeld salaris in Nederland


Servicedesk medewerkers in Nederland verdienen gemiddeld € 2.375,- bruto per maand, een procent minder dan een jaar geleden (€ 2.394,-) en 5% meer dan er gemiddeld tussen 2010 en 2018 werd verdiend (€ 2262,-).


Gemiddeld salaris per opleidingsniveau


  • Werknemers met een mbo-3 opleiding strijken in deze functie € 2.377,- per maand op, 5% meer dan het gemiddelde salaris tussen 2010 en 2018 (€ 2.268,-).
  • Het salaris van servicedesk medewerkers met een mbo-niveau 4 opleiding bedraagt € 2.453,-, ruim 7% meer dan het gemiddelde brutobedrag tussen 2010 en 2018 (€ 2.283.-).
  • Hbo’ers ontvangen een bruto maandloon van gemiddeld € 2.712,-. Dit bedrag ligt 7% boven het gemiddelde maandinkomen van de periode 2010-2018 (€ 2.544,-).


Gemiddeld salaris per dienstverband


  • Servicedesk medewerkers met een vast contract verdienen gemiddeld € 2.413,- bruto per maand, ruim 3% meer dan het gemiddelde loon tussen 2010 en 2018 (€ 2.332,-).
  • Ook gedetacheerden verdienen € 2.413,- per maand, 9% meer dan er gemiddeld tussen 2010 en 2018 werd verdiend; € 2.206,-.
  • Tijdelijk gecontracteerden ontvangen gemiddeld € 2.299,- bruto per maand. 3% minder dan in 2017 (€ 2.375,-).


Gemiddeld salaris per carrièreniveau


  • Een junior-servicedesk medewerker ontvangt een maandsalaris van gemiddeld € 2.250,-, 8% meer dan het gemiddelde tussen 2010 en 2018 (€ 2.074).
  • Een medior verdient € 2.489,- bruto per maand, tussen 2010 en 2018 lag het maandsalaris gemiddeld 4% lager; € 2.396,-.
  • Een senior krijgt een salaris van € 2.798,- bijgeschreven, 3 % meer dan een jaar geleden (€ 2.709,-) en gemiddeld 6 % meer dan tussen 2010 en 2018 werd verdiend; € 2.632,-. Het bruto maandloon van een senior in deze functie ligt ver onder het gemiddelde bruto maandsalaris van Nederlandse ICT’ers (€ 3397,-).


Gemiddeld salaris per stad


  • Servicedesk medewerkers in Rotterdam verdienen gemiddeld € 2.788,- bruto per maand, 16% meer dan het gemiddelde salaris over de periode 2010 - 2018 (€ 2.398,-).
  • In Amsterdam ligt brutoloon op € 2.716,-, 13% meer dan er tussen 2010 en 2018 werd verdiend (€ 2.414,-).
  • In Utrecht wordt gemiddeld € 2.245,- overgemaakt, 6% meer dan tussen 2010 en 2018 (€ 2.118).
Wat verdient een servicedesk medewerker? Het complete overzicht Score: 8.8 Stemmen: 150
  1. ICTerGezocht.nl
  2. Blog ICTerGezocht.nl