line-chart inbox tachometer pencil search-plus quote-right quote-left share-alt smile-o birthday-cake thumbs-o-up lightbulb-o trophy pie-chart user question-circle dropbox exclamation folder-open-o sign-in exclamation-triangle ban youtube building-o icon-mouse-pointer angle-down angle-up location-arrow file-text-o heart-o heart envelope bars comment times info-circle envelope-o thumb-tack list-alt google lock at map-marker search twitter linkedin facebook bold users bar-chart home chevron-left chevron-right check chevron-down chevron-up file-pdf-o eye filter pencil-square-o database rss-square link whatsapp cogs upload calender plus minus picture-o sort step-backward step-forward weixin share share shopping-cart circle download level-up star phone check-square-o clock-o arrow-up trash-o external-link arrow-down price-tag

De 7 meest voorkomende fouten bij employer branding

Michiel van der Avoird - dinsdag 29 mei 2018

Effectieve employer branding stemt de missie, normen en waarden van uw organisatie op elkaar af om een geweldige werknemerscultuur op te bouwen en IT-talent aan te trekken. Helaas gaat er daarbij nog weleens wat verkeerd. Hier zijn de 7 meest gemaakte fouten bij employer branding.

1. Een slechte ‘candidate experience’

Candidate experience omvat elk contact dat een werkzoekende met uw bedrijf heeft tijdens het wervingsproces. Een interactie kan zo’n kandidaat-ervaring positief of negatief beïnvloeden. Vanaf het lezen van de vacature tot en met het ontvangen (of de afwijzing) van een baanaanbod.

Een voorbeeld ter illustratie
De meeste kandidaten bezoeken uw bedrijfswebsite direct nadat ze uw vacature hebben gezien. Carrièrepagina’s op corporate websites ontbreken of zitten verstopt in de sitestructuur. Als de pagina dan eindelijk gevonden is, krijgt de geïnteresseerde een saaie reeks vacatures met zakelijke functiebeschrijvingen voorgeschoteld. De lijst met functie-eisen is lang, IT-recruiters, HR-managers en personeelsfunctionarissen richten zich teveel op kwalificaties en te weinig op mensen. 

Een slechte candidate experience verspreidt zich als een lopend vuurtje over de arbeidsmarkt. Als kandidaten een sollicitatieproces als positief hebben ervaren, zullen ze dat aan hun de directe omgeving vertellen. Dat doen ze helaas ook als de ervaring negatief is. Offline, maar ook online; op social media of recruitmentsites.
 

2. Werknemers niet betrekken

De ontwikkeling van een sterk employer brand vereist ondersteuning van alle onderdelen in een organisatie. Uw werknemers zijn de belangrijkste kracht achter uw werkgeversmerk. Als u de harten van uw medewerkers niet wint, zij zullen zij de harten van uw sollicitanten (en consumenten) niet winnen.

Wil u een verpletterende indruk maken op top-ICT’ers? Zet uw werknemers centraal. Laat ze advies of input geven en luister naar eventuele klachten. Neem regelmatig enquêtes of vragenlijsten om de employer-branding-strategie te verbeteren. Ga er nooit vanuit dat u weet hoe uw personeel over u denkt als werkgever.
 


3. De impact van social media en reviews onderschatten

Recensies en testimonials op social media en bedrijfswebsites beïnvloeden de wens van werkzoekenden om wel of niet voor een bedrijf te willen werken. Uw (potentiële) werknemers gebruiken social media om informatie te vergaren en meningen over uw bedrijf te delen. Of u het nu wilt of niet.  Als u uw imago op social media negeert en geen deel uitmaakt van de dialoog, wekt u de indruk dat u niet weet wat er speelt.
 

4. Niet authentiek zijn

Een krachtig werkgeversmerk is verbonden aan uw missie, normen en waarden. Hippe managements-theorieën, valse beloften, overijverige zelfpromotie, imitatie/kopieergedrag of een overdreven bedrijfscultus; als uw verhaal niet authentiek is haken kandidaten af.

De meeste mensen willen simpelweg voldoening halen uit hun werk en een goed salaris ontvangen. Sollicitanten (en werknemers) willen niet participeren in een of andere overdreven bedrijfscultus. Ze willen werken voor transparante, authentieke bedrijven met een gezonde bedrijfscultuur. Een top-kandidaat zal bovendien afhaken als blijkt dat u gelogen heeft tijdens contract- en salarisonderhandelingen
 

5. In clichés vervallen

“Onze Digital Marketing Ninja’s zijn online krijgers die met alle beschikbare tools en ware toewijding hun taken voor klanten volbrengen. In plaats van schieten met hagel zijn ze gespecialiseerd in het uitvoeren van kick-ass online marketingcampagnes voor de mooiste MKB-klanten in Nederland.”

Ben je een teamplayer of proactieve Thought Leader? Kandidaten zullen u negeren als u vervalt in clichés. Uw werkgeversmerk zou uw bedrijf moeten helpen op te vallen, maar u gebruikt holle frasen. Dat werkt niet bepaald in uw voordeel. 

De waan van de dag bepaalt, bedrijfsprocessen gaan in een razend tempo verder. Producten komen en gaan, maar uw werkgeversmerk is niet zomaar te vangen in clichés en schreeuwerige reclameslogans.
 

6. Niet doorpakken

Employer branding is geen eenmalige inspanning. Uw bedrijf ontwikkelt zich voortdurend, u moet uw verhaal erop aanpassen. Toch zijn er bedrijven die denken dat een revisie van de ‘over ons’ pagina voldoet. Anderen ontwikkelen een prachtige waardepropositie, maar voeren geen regels of gedragscodes door die erop aansluiten. Interne en externe employer branding, marketing en wervingsstrategieën worden niet op elkaar afgesteld.

Het karakter van uw employer brand zou terug moeten komen in alle communicatie met medewerkers, kandidaat-medewerkers, consumenten en partners. Een werkgeversmerk kan niet in een oogwenk worden gebouwd. Ontwikkel een employer branding strategie voor de lange termijn. Benadruk hoe waardevol uw personeel is, waar uw merk voor staat en hoe die waarden binnen uw organisatie bestaan.


7. Niet meten

Bedrijven meten de ROI van employer branding niet of weten niet hoe ze deze moeten meten. Maar meting leidt uiteindelijk tot controle en verbetering. Als u niets meet, kunt u niet doorgronden of uw strategie effectief is. U stelt geen doelen en kunt uw bedrijfsstrategie niet bijsturen en verbeteren. 

U kunt de ROI bijvoorbeeld meten met behulp van

  • werknemersonderzoeken.
  • time-to-hire-statistieken.
  • retentiegraden.
  • het aantal sollicitaties per positie.
De 7 meest voorkomende fouten bij employer branding Score: 8.8 Stemmen: 147
  1. ICTerGezocht.nl
  2. Blog ICTerGezocht.nl