Het belang van recruitment marketing en employer branding bij IT-werving
Dit blog is samengesteld door ICTerGezocht.nl, al 10 jaar het meestgebruikte platform voor het werven van ICT'ers in NL.
Recruitment en marketing lopen meer en meer in elkaar over. Werkgevers en HR-professionals hanteren strategieën en hulpmiddelen die traditioneel met marketing worden geassocieerd om een voorkeurspositie te verkrijgen en/of behouden bij (potentieel) ICT-personeel.
De economische kansen voor (aspirant) ICT'ers zijn enorm. Omdat het aanbod aan IT-vacatures vaak groter is dan de vraag, kunnen werkzoekenden het zich veroorloven kieskeurig te zijn. Werkgevers moeten zich als het ware kunnen ‘verkopen' om toptalent binnen te halen. Een bedrijf dat onvoldoende aandacht besteedt aan de merkbeleving van kandidaten (candidate experience), vist achter het net en verliest mogelijk zelfs personeel aan concurrentie.
Wat is recruitment marketing?
Recruitment marketing vormt de combinatie van strategieën en hulpmiddelen die een organisatie gebruikt voor het vinden, werven, betrekken én koesteren van toptalent. De nadruk ligt hierbij op (de totstandkoming van) een krachtige merkpropositie en bedrijfscultuur.
Mogelijke onderdelen van een recruitment marketingstrategie:
Mogelijke onderdelen van een recruitment marketingstrategie:
- CRM
- Email marketing
- Content marketing
- Mobile recruiting
- Social media recruitment
- Data-analyse
- Target messaging
- Automatisering
- Werken-bij pagina's
- SEO
- Referral recruitment
Wat is employer branding?
Employer branding omvat alle manieren waarop een organisatie zich op de arbeidsmarkt onderscheidt om toptalent te werven, aannemen en behouden. Een sterke Employer Value Proposition (EVP) benoemt de kernwaarden van een bedrijf en trekt talentvolle ICT'ers aan. Zo'n EVP vermindert eveneens personeelsverloop. Employer branding draait om het opbouwen van een ‘goede reputatie', een vrij abstract begrip. Recruitment marketing is juist gericht op concrete resultaten, hiervoor geldt: ‘meten is weten.'
Een goede recruitment marketing strategie spoort intern personeel aan om met aanbevelingen te komen. Organisaties die hoog scoren op het gebied van werknemersbetrokkenheid zijn productiever, winstgevender en aantrekkelijker voor werkzoekenden. Bovendien is er minder (ziekte)verzuim.
Bron: 7 Essential Recruitment Marketing Tools (and How to Use Them), Eric Holwell.
Belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie
1. Intern draagvlak creëren
Draagvlak verkrijgen en behouden voor arbeidsmarktcommunicatie is een must. Accountability speelt een steeds grotere rol, je moet inzichtelijk kunnen maken wat een investering naar verwachting gaat opleveren. Een strategie op basis van cijfers kan zowel het bestuur als IT-managers en externe adviseurs over de streep trekken.Een goede recruitment marketing strategie spoort intern personeel aan om met aanbevelingen te komen. Organisaties die hoog scoren op het gebied van werknemersbetrokkenheid zijn productiever, winstgevender en aantrekkelijker voor werkzoekenden. Bovendien is er minder (ziekte)verzuim.
2. Data-analyse
Recruitment is uitgegroeid tot een geavanceerde, datarijke industrie. Hulpmiddelen om gegevens te verzamelen, organiseren en analyseren zijn:- Excel en Google Spreadsheets
- Google Analytics
- URL-trackingtags
- Programmatisch adverteren
- Talent funnels
- Tools voor gegevensvisualisatie zoals Tableau
- Recruitment marketing platforms zoals Clinch, Phenom People of Smashfly
Bron: 7 Essential Recruitment Marketing Tools (and How to Use Them), Eric Holwell.
3. Marketing automation
Bij marketing automation wordt software gebruikt om repetitieve marketingtaken te stroomlijnen of automatiseren. Prospects kunnen bijvoorbeeld worden ‘gevoed' met gepersonaliseerde, nuttige content op social media. Automatisering versnelt het wervingsproces, genereert nieuwe inkomsten en biedt uitstekende ROI's.4. Online aanwezigheid
- Volgens 47% van de recruiters laten werkgevers hun merk groeien via social media.
- 21% vindt een investering in een werken-bij pagina nuttig voor de versterking van het employer brand.
- Werkgevers worden beoordeeld op basis van online aanwezigheid. 6 op de 10 werkzoekenden pleegt onderzoek en bekijkt social media profielen van bedrijven waarin zij geïnteresseerd zijn.
Kom via ons platform in contact met 18.801 beschikbare ICT'ers
Bekijk alle CV's
Arnhem
2 uur geleden
Rotterdam
13 uur geleden
Hilversum
16 dagen geleden
Hilversum
23 dagen geleden
Den Haag
166 dagen geleden
Diemen
14 uur geleden
Amsterdam
1837 dagen geleden
Breda
11 uur geleden
Den Haag
15 uur geleden
Didam
17 uur geleden