Afzeggingen en no-shows van ICT'ers voorkomen? Zo doe je dat

Afzeggingen en no-shows van ICT'ers voorkomen? Zo doe je dat
No-shows en afzeggingen voor sollicitatiegesprekken kunnen de dagelijkse gang van zaken binnen een bedrijf behoorlijk frustreren. Hoe verminder je het aantal gemiste afspraken en annuleringen zoveel mogelijk? We beschrijven een drietal effectieve best practices.

Pols de werkelijke interesse

Stuur een functieomschrijving, bedrijfsinformatie en alles wat de interesse in de baan kan doen laten toenemen.

Deel informatie over:
  • Interessante projecten
  • Relevante technologieën
  • Ontwikkelingsmogelijkheden
  • Functievereisten
  • Carrièreperspectieven
  • Toekomstige collega's
  • Bedrijfscultuur
  • Salaris(groei)

Toont de kandidaat interesse? Vraag om bevestiging per mail of telefoon nadat je de informatie hebt gedeeld. Schrap personen van de lijst die geen (substantiële) reactie geven.

Komt het tot een telefoongesprek? Stel vragen om het interesseniveau te achterhalen.
  • Waar liggen de ambities van de kandidaat?
  • Gaat hij ook bij andere ICT-bedrijven op sollicitatiegesprek?
  • Wat kan een reden zijn om van baan te wisselen?
  • Wat wil hij of zij verdienen?
Prijst de werkzoekende ICT'er zichzelf aan als ‘de ideale kandidaat'? Plan zo snel mogelijk een afspraak in. Geef contactinformatie en vraag om kennisgeving als de gegadigde besluit zich terug te trekken of de afspraak te annuleren.

Houd contact

Een geïnteresseerde werkzoekende kan om wat voor reden dan ook alsnog van mening veranderen. Neem binnen 48 uur contact op om te controleren of de ICT'er nog even enthousiast en geïnteresseerd is. Benadruk hoezeer je het waardeert dat deze persoon tijd voor je vrijmaakt.

Voorzie kandidaten na het initiële contact van interessante informatie om het interesseniveau op peil te houden. Geef bijvoorbeeld tips over hoe je je het beste kunt voorbereiden op het sollicitatiegesprek. Vertel ook iets over de bedrijfscultuur; waarom is dit de perfecte plek voor een carrièrevervolg?

Bel of stel automatische e-mail reminders in, op de dag van het sollicitatiegesprek zelf èn de dag ervoor. Met name millennials communiceren per tekstbericht. Stuur berichtjes via LinkedIn, WhatsApp, Instagram of Facebook Messenger om te achterhalen waarom een kandidaat niet is komen opdagen.

Houd rekening met de kandidaat

Wees authentiek en relevant
Stel heldere richtlijnen in om je ervan te verzekeren dat alle gespreksstof gerelateerd is aan de vacature. Concentreer je onder andere op ontwikkelingsmogelijkheden, relevante technische vaardigheidsniveaus en de overkoepelende missie van het betreffende bedrijf in kwestie.

Voorkom dat kandidaten de bijeenkomst ervaren als een therapiesessie. Sollicitanten deinzen er mogelijk voor terug om ‘elkaar te leer kennen tijdens een persoonlijk gesprek.' Probeer niet geforceerd ‘persoonlijk' over te komen en vertel geen complete levensverhalen. Wees authentiek, toon oprechte betrokkenheid en zorg dat de kandidaat vertrouwen blijft houden in het bedrijf en sollicitatieproces.
632c4916acb0eb0b44ba6217d45792585b7b51a8f05b9c29.png
Flexibele planning
Probeer (sollicitatie)gesprekken binnen twee weken of anders zo snel mogelijk te laten plaatsvinden. Wees flexibel als een afspraak binnen deze tijdsspanne niet haalbaar blijkt. ‘Ideale' kandidaten ontvangen meerdere aanbiedingen per week en hebben volle schema's waarmee rekening moet worden gehouden. Geef meerdere opties voor datums en tijdstippen om een afspraak direct vast te kunnen leggen. Komt het beter uit na het werk of in het weekend?

Vereenvoudig het wervingsproces indien nodig en voorkom irritaties. Kan het gesprek ook via telefoon of Skype plaatsvinden? Maak het gemakkelijk voor kandidaten om tijdig een nieuwe afspraak in te plannen of een bestaande te annuleren. Geef aan welke personen (titels en rollen) bij het gesprek aanwezig zullen zijn en informeer de kandidaat over parkeerplaatsen, dresscode en route om onzekerheden en eventuele angsten zoveel mogelijk uit te bannen.
Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & ICT arbeidsmarktspecialist @ ICTerGezocht.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Een Persoonlijkheidstest voor ICT werknemers?

Biedt een persoonlijkheidstest bruikbare inzichten, of moet een werkgever beslissingen baseren op meer wetenschappelijk bewezen middelen?
Michiel van der Avoird 12 jan 2021

Het geheim van succesvol talent: kies voor een Autodidact ICT'er

Waarom bestaan teams bij Google soms voor 14% uit autodidact ICT'ers? Hoe waardevol is zelflerend vermogen in de IT?
Michiel van der Avoird 24 okt 2020

Waarom je oudere ICT'ers zou moeten werven

Recruitment richt zich voornamelijk op starters en medior ICT'ers. Ondanks hun ervaring en sterke prestaties worden oudere kandidaten minder vaak bena...
Michiel van der Avoird 4 okt 2020

Hoe voorkom je dat buitenlandse ICT'ers op je vacature solliciteren?

90% van de bedrijven op ons platform verkiest ICT'ers uit eigen land boven kandidaten die in het buitenland wonen.
Michiel van der Avoird 5 feb 2020

ICT starter werven? Zo bereik je Generatie Z

Millennials vormen momenteel de grootste generatie op de arbeidsmarkt, maar er is een nieuwe, jongere golf van talent in aantocht. Hoe benader je Gene...
Michiel van der Avoird 2 sep 2019

ICT werving en selectie in 14 stappen

Welke fasen doorloop je bij de werving en selectie van ICT personeel? Hoe selecteer je de juiste kandidaat? Volg dit stappenplan en nodig de beste sol...
Michiel van der Avoird 14 aug 2019
 
check