Wat doet een Systeembeheerder? (SysAdmin)

Wat doet een Systeembeheerder? (SysAdmin)
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het dagelijks beheer en onderhoud van de ICT-omgeving binnen een organisatie.

ICT beheerders zijn onmisbaar voor praktisch iedere organisatie. Ze zorgen dat IT-infrastructuren goed werken, onder andere door upgrades en updates toe te passen. Een overzicht van taken en werkzaamheden.

Wat is een systeembeheerder?

De system administrator overziet en onderhoudt de ICT-infrastructuur van een bedrijf. Bij netwerkproblemen of andere technische complicaties is hij degene die handelend optreedt om problemen te lossen. Grote bedrijven organisaties maken soms een onderverdeling tussen tussen systeem- en netwerkbeheer, maar meestal concentreert het zich op één afdeling.

Wat doet een ICT beheerder?

IT-infrastructuur beheren en verbeteren
Deze centrale rol vereist uitgebreide kennis van netwerk-, server- en computersystemen. Grote organisaties werken met meerdere beheerders om de continuïteit en stabiliteit niet in gevaar te laten komen. Meedenken over systeemverbeteringen om de dagelijkse corebusiness te ondersteunen is vanzelfsprekend. Beheerders moeten bovendien professioneel kunnen omgaan met vertrouwelijke gegevens tijdens het monitoren van netwerkverkeer.
  • Soft- en hardware installeren, configureren en upgraden.
  • Systeemfiles, mappen of extra schijfruimte aanmaken.
  • Netwerkservers en technologische hulpmiddelen beheren.
  • Gebruikersaccounts en werkstations inrichten.
Problemen oplossen
De klassieke ICT beheerder wordt vaak gezien als de ‘probleemoplosser' van een organisatie. Dit kan een zeer belastende taak zijn, bijvoorbeeld in de financiële sector die zeer afhankelijk is van IT-oplossingen. Belangrijk in gevallen van crisis: troubleshooting, multitasking en het vermogen om continu bij te leren.

Ondersteuning bieden
De rol van system administrator is geen stereotiepe IT-rol, waarbij je vanuit de kelder werkt en zelden met mensen van doen hebt. Interactie met externe afdelingen is dagelijkse kost. Een gezonde dosis geduld en professionaliteit zijn noodzakelijk om te kunnen werken met personeel dat over beperkte computervaardigheden beschikken.

Rapportages opstellen en presenteren aan het bestuur
De ICT systeembeheerder adviseert het management over de huidige staat van de IT-omgeving en mogelijkheden om daar verbeteringen in aan te brengen. Het is de absolute specialist op het gebied van apparatuur, die bij het management aan kan geven wat er moet te gebeuren om doelstellingen te kunnen realiseren. Alle verantwoordelijkheden tezamen zorgen dat het met het salaris van een systeembeheerder wel goed zit.

Hoe word je systeembeheerder?

Afhankelijk van de complexiteit is voor deze rol normaal gesproken minimaal drie tot vijf jaar werkervaring noodzakelijk. In vacatures voor de rol van systeembeheerder wordt vaak gevraagd om een opleiding mbo ICT beheerder niveau 4 (junior), hbo netwerk- en systeembeheer of hbo-ICT (beiden medior en senior). Sommige werkgevers eisen verdere specialisatie en certificaten voor relevante softwaretoepassingen.

Veelgevraagde certificaten
  • Microsoft Certified System Administrator of MCSA.
  • Cisco Certified Network Associate (CCNA) en Cisco Certified Network Professional (CCNP).
  • Oracle Solaris 11 System Administration.
  • Red Hat Certified System Administrator (RHCSA).

Om bepaalde noodzakelijke taken uit te voeren moet een SysAdmin bekend zijn met besturingssystemen van Apple, Microsoft, Unix, Linux en Oracle. Beheerders kunnen ook worden gevraagd om af en toe debugging-taken uit te voeren, dus kennis van code en -programmering is vereist.

Waar werken systeembeheerders?

Informatie- en communicatietechnologie is aanwezig in elke sector, in zowel het midden- en kleinbedrijf (mkb) als bij grote organisaties. Werkgevers van systeembeheerders zijn actief in uiteenlopende branches. Denk bijvoorbeeld aan accountancy, telecom en ICT bedrijven in computer engineering.
Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & ICT arbeidsmarktspecialist @ ICTerGezocht.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Frontend vs. Backend: wat is het verschil?

De termen ‘frontend' en ‘backend' verwijzen naar de fundamentele onderdelen van de programmering van (web)applicaties.
Michiel van der Avoird 18 nov 2020

Wat doet een Front-end Developer?

Een front-end developer ontwikkelt de voorzijde van websites, webshops, programma's en apps. Oftewel het voor de gebruiker zichtbare gedeelte.
Michiel van der Avoird 4 sep 2020

Big data | Kenmerken, voordelen & ICT vacatures

Hoewel 'big data' al geruime tijd in de schijnwerpers staat, weet menig mens niet precies wat de term inhoudt.
Michiel van der Avoird 19 mei 2020

De T-shaped ICT professional

T-shaped professionals zijn een uitstekende aanvulling op elk team. Ze hebben een kernrol en focus in hun werk, maar richten zich ook op andere gebied...
Michiel van der Avoird 8 dec 2019

Hoe herken je een goede ICT manager?

De ICT manager is verantwoordelijk voor het vormgeven en doorontwikkelen van het strategische informatiebeleid van een organisatie. Hij inventariseert...
Michiel van der Avoird 1 dec 2019

Wat doet een IT Consultant?

Een IT consultant is een (externe) analist die de IT-systemen van bedrijven evalueert om hen te helpen hun zakelijke doelstellingen te bereiken.
Michiel van der Avoird 19 nov 2019
 
check