line-chart inbox tachometer pencil search-plus quote-right quote-left share-alt smile-o birthday-cake thumbs-o-up lightbulb-o trophy pie-chart user question-circle dropbox exclamation folder-open-o sign-in exclamation-triangle ban youtube building-o icon-mouse-pointer angle-down angle-up location-arrow file-text-o heart-o heart envelope bars comment times info-circle envelope-o thumb-tack list-alt google lock at map-marker search twitter linkedin facebook bold users bar-chart home chevron-left chevron-right check chevron-down chevron-up file-pdf-o eye filter pencil-square-o database rss-square link whatsapp cogs upload calender plus minus picture-o sort step-backward step-forward weixin share share shopping-cart circle download level-up star phone check-square-o clock-o arrow-up trash-o external-link arrow-down price-tag

Afzeggingen en no-shows van ICT'ers voorkomen? Zo doe je dat

Michiel van der Avoird - woensdag 22 augustus 2018

No-shows en afzeggingen voor sollicitatiegesprekken kunnen de dagelijkse gang van zaken binnen een bedrijf behoorlijk frustreren. Hoe verminder je het aantal gemiste afspraken en annuleringen zoveel mogelijk? We beschrijven een drietal effectieve best practices.

Pols de werkelijke interesse

Stuur een functieomschrijving, bedrijfsinformatie en alles wat de interesse in de baan kan doen laten toenemen.
Deel informatie over:
  • Interessante projecten
  • Relevante technologieën
  • Ontwikkelingsmogelijkheden
  • Functievereisten
  • Carrièreperspectieven
  • Toekomstige collega’s
  • Bedrijfscultuur
  • Salaris(groei)

Toont de kandidaat interesse? Vraag om bevestiging per mail of telefoon nadat je de informatie hebt gedeeld. Schrap personen van de lijst die geen (substantiële) reactie geven.

Komt het tot een telefoongesprek? Stel vragen om het interesseniveau te achterhalen.
  • Waar liggen de ambities van de kandidaat?
  • Gaat hij ook bij andere ICT-bedrijven op sollicitatiegesprek?
  • Wat kan een reden zijn om van baan te wisselen?
  • Wat wil hij of zij verdienen?

Prijst de werkzoekende ICT’er zichzelf aan als ‘de ideale kandidaat’? Plan zo snel mogelijk een afspraak in. Geef contactinformatie en vraag om kennisgeving als de gegadigde besluit zich terug te trekken of de afspraak te annuleren.



Houd contact

Een geïnteresseerde werkzoekende kan om wat voor reden dan ook alsnog van mening veranderen. Neem binnen 48 uur contact op om te controleren of de ICT’er nog even enthousiast en geïnteresseerd is. Benadruk hoezeer je het waardeert dat deze persoon tijd voor je vrijmaakt.

Voorzie kandidaten na het initiële contact van interessante informatie om het interesseniveau op peil te houden. Geef bijvoorbeeld tips over hoe je je het beste kunt voorbereiden op het sollicitatiegesprek. Vertel ook iets over de bedrijfscultuur; waarom is dit de perfecte plek voor een carrièrevervolg?

Bel of stel automatische e-mail reminders in, op de dag van het sollicitatiegesprek zelf èn de dag ervoor. Met name millennials communiceren per tekstbericht. Stuur berichtjes via LinkedIn, WhatsApp, Instagram of Facebook Messenger om te achterhalen waarom een kandidaat niet is komen opdagen.
 


Houd rekening met de kandidaat

Wees authentiek en relevant
Stel heldere richtlijnen in om je ervan te verzekeren dat alle gespreksstof gerelateerd is aan de vacature. Concentreer je onder andere op ontwikkelingsmogelijkheden, relevante technische vaardigheidsniveaus en de overkoepelende missie van het betreffende bedrijf in kwestie.

Voorkom dat kandidaten de bijeenkomst ervaren als een therapiesessie. Sollicitanten deinzen er mogelijk voor terug om ‘elkaar te leer kennen tijdens een persoonlijk gesprek.’ Probeer niet geforceerd ‘persoonlijk’ over te komen en vertel geen complete levensverhalen. Wees authentiek, toon oprechte betrokkenheid en zorg dat de kandidaat vertrouwen blijft houden in het bedrijf en sollicitatieproces.

Flexibele planning
Probeer (sollicitatie)gesprekken binnen twee weken of anders zo snel mogelijk te laten plaatsvinden. Wees flexibel als een afspraak binnen deze tijdsspanne niet haalbaar blijkt. ‘Ideale’ kandidaten ontvangen meerdere aanbiedingen per week en hebben volle schema’s waarmee rekening moet worden gehouden. Geef meerdere opties voor datums en tijdstippen om een afspraak direct vast te kunnen leggen. Komt het beter uit na het werk of in het weekend?

Vereenvoudig het wervingsproces indien nodig en voorkom irritaties. Kan het gesprek ook via telefoon of Skype plaatsvinden? Maak het gemakkelijk voor kandidaten om tijdig een nieuwe afspraak in te plannen of een bestaande te annuleren. Geef aan welke personen (titels en rollen) bij het gesprek aanwezig zullen zijn en informeer de kandidaat over parkeerplaatsen, dresscode en route om onzekerheden en eventuele angsten zoveel mogelijk uit te bannen.
Afzeggingen en no-shows van ICT'ers voorkomen? Zo doe je dat Score: 8.6 Stemmen: 162
  1. ICTerGezocht.nl
  2. Blog ICTerGezocht.nl