ICT recruitment via social media

Michiel van der Avoird - dinsdag 7 mei 2019

Via social media kun je efficiënt en goedkoop nieuw ICT talent werven, maar met het plaatsen van een paar berichten alleen kom je er niet. Een meer strategische marketingaanpak is vereist. Hoe zet je sociale platforms in voor ICT recruitment?

Waarom social media gebruiken voor ICT werving?

Je succes als ICT-recruiter houdt rechtstreeks verband met je vermogen om de juiste kandidaten aan te nemen. Traditionele wervingstactieken voldoen niet meer. HR-managers die uitblinken in social selling leveren sneller, meer en betere kandidaten. Zij verslaan de concurrentie en maken bedrijven winstgevender.

Social media recruitment is een aanvulling op wervingsactiviteiten op online vacaturebanken en werken-bij pagina’s. Deze platforms zijn bij uitstek geschikt om een ​​relatie op te bouwen met kandidaten, lang voordat ze sollicitanten zijn. Het bereiken van de juiste doelgroep is de belangrijkste factor bij de keuze van een kanaal.  

1. LinkedIn

LinkedIn blijft het meest gebruikte kanaal voor IT recruiters, zo blijkt uit het rapport ‘ICT recruitment onder de loep’ van ICTerGezocht.nl. Het professionele kanaal wordt vrijwel altijd ingezet (90%), meer nog dan de eigen bedrijfswebsite (80%). Werving via LinkedIn vraagt in het begin een tijdsinvestering, maar wordt waardevoller naarmate je netwerk groter wordt.
 
  • Vind en leg contact met kandidaten op LinkedIn Recruiter.
  • Deel nieuws en content over je organisatie en relevante onderwerpen via LinkedIn Pages. Speel in op trending topics in je branche om interactie met je doelgroep te stimuleren. Bekijk het aantal bezoekers, klikken op aangepaste knoppen, weergaven van bijdragen en volgers via de beheerderweergave.
  • Vergroot de impact van je content strategie met LinkedIn Elevate.
  • Wordt lid van voor relevante LinkedIn-groepen. Wie zijn de belangrijkste influencers in je branche?


2. Facebook

Hoewel de reputatie van Facebook flinke scheuren vertoont, heeft het netwerk nog steeds een slordige 2,38 miljard maandelijks actieve gebruikers (31 maart 2019 jl.). Facebook is bovendien uitgebreid met Instagram, WhatsApp, Messenger en Augmented & Virtual Reality.

Het platform van Mr. Zuckerberg is een ideale plek om mensen te zoeken, je bedrijf te laten groeien en zowel producten als diensten in de markt te zetten. Je kunt vacatures plaatsen op het sterk groeiende jobs-dashboard. Je posts verschijnen vervolgens op de tijdslijnen en jobs pagina’s van relevante gebruikers.

Facebook is uitermate geschikt voor employer branding. Schep een duidelijk beeld van je bedrijf. Communiceer je missie, kernwaarden en werkcultuur op je bedrijfspagina met video's en afbeeldingen en regelmatige updates. Werkzoekenden volgen je pagina in de hoop dat er interessante vacatures voorbijkomen.


3. Instagram

Instagram is the ‘place to be’ als het gaan om het aantrekken van jong IT talent. Werkzoekende ICT’ers gebruiken Instagram om hun skills voor het voetlicht te brengen. Denk aan UX-specialisten of developers.

Instagram is geen forum waarop je spamt, het draait om bekend worden en geliefd zijn. Zoals op elk social mediakanaal werkt een persoonlijke benadering het beste. Pronk met je personeel en wees niet bang ook iets van jezelf te laten zien als recruiter.
 
  • Deel foto's of 15-seconden-video's van je personeel tijdens verjaardagen en werkjubilea.
  • Post beelden van de werkplek, brainstormsessies, vakbeurzen en benefieten.
  • Voeg een call-to-action toe zodat werkzoekenden hun interesse in een baan snel kenbaar kunnen maken. Voeg ook een link toe in je bio.
  • Gebruik hashtags om je bereik te vergroten en topkandidaten te vinden.
  • Neem een @gebruikersnaam op in je antwoorden op comments.
  • Houd bij hoeveel vind-ik-leuks en opmerkingen je berichten krijgen.
  • Embed berichten in blogs op je website.

Het kost tijd om een ​​community op Instagram te bouwen, maar uiteindelijk krijg je loon naar werken. Je kunt veel te weten komen over kandidaten op basis van de foto’s die zij op Instagram posten.
 

4. Twitter

Twitter is een handig kanaal om kandidaten met specifieke vaardigheden te bereiken en werven. Je kunt er snel en efficiënt vacatures delen en hashtags gebruiken om je doelgroep te bereiken. Zet bij je post bijvoorbeeld #ITbaan #Utrecht en #applicatiebeheerder. Twitter is gratis en daarom een ideale tool voor kleinere bedrijven bij ICT recruitment. Iedereen kan je berichten overal, op elk tijdstip zien.


Niche netwerken

Naast de bekende sociale mediasites zijn er gespecialiseerde platforms die sociale betrokkenheid onder vakgenoten bevorderen. Denk aan het software-ontwikkelingsplatform GitHub en Dribbble, een community voor ontwerpers.

ICTerGezocht.nl is het grootste ICT matchingplatform van Nederland. Volg ons op LinkedIn, Facebook en/of Twitter.
ICT recruitment via social media Score: 8.0 Stemmen: 223
  1. ICTerGezocht.nl
  2. Blog ICTerGezocht.nl