Hoe behoud je je ICT werknemers voor de lange termijn?

Hoe behoud je je ICT werknemers voor de lange termijn?
Een strategisch inwerkprogramma beschrijft de toekomstplanning, introductie en training voor nieuwe werknemers gedurende de eerste 90 dagen. Met deze aanpak vergroot je de kans op betrokken, proactief personeel; ICT'ers die lang in dienst blijven en de ideale ambassadeurs zijn voor je werkgeversmerk.

Employer branding

Onboarding is een belangrijk onderdeel van employer branding. Onderzoek van Randstad toont het grote belang van een sterk werkgeversimago aan:
  • 50% van de ondervraagden wil niet werken voor een onderneming met een zwak imago - zelfs niet tegen een hoger salaris.
  • Volgens 96% moeten persoonlijke waarden en bedrijfscultuur overeenkomen om ergens met tevredenheid te kunnen werken.
  • Organisaties met een slechte reputatie betalen 10% meer per werknemer.
  • 87% koos eerder voor een specifiek bedrijf omdat de interne cultuur goed paste.
  • 80% verliet in het verleden een bedrijf vanwege de cultuur.
De werkende mens van nu voelt zich dus verbonden met een bedrijfscultuur, niet zozeer met een werkgever. Die cultuur geldt, voor zowel werkzoekenden als recruiters, als een van de belangrijkste factoren in de zoektocht naar werk. Een positief imago verleidt ook ICT'ers ertoe van baan te veranderen. Een goede onboarding strategie is noodzakelijk om nieuwe werknemers te behouden.

Fase 1: proefmaand doorstaan, en dan?

Je hebt betrokkenheid getoond voordat je nieuwe werknemer aan de slag kon (pre-boarding). Hij/zij is hartelijk ontvangen op dag één. De eerste 30 werkdagen van het inwerkprogramma (onboarding) zitten er inmiddels ook op. Het kersverse personeelslid heeft zich kunnen aanpassen aan zijn/haar nieuwe omgeving en collega's. Het algemene takenpakket en de dagelijkse gang van zaken is bekend. Tijd voor fase 2.

Fase 2: meer verantwoordelijkheid en samenwerken

De nadruk verschuift van trainen naar het aannemen van meer verantwoordelijkheden en samenwerken. Het is tijd om opgedane kennis in de praktijk te brengen.

Je medewerker wordt meer uitgedaagd en:
  • werkt samen met andere teams en mengt zich in toenemende mate in gesprekken tijdens bijeenkomsten en vergaderingen;
  • herkent problemen of pijnpunten en bedenkt een plan van aanpak om deze op te lossen;
  • volgt het vergaderschema met directe collega's, teams, afdelingen en/of het management;
  • krijgt feedback van de leidinggevende over de voortgang.

Wennen aan een nieuw team en verantwoordelijkheden is lastig. Mogelijk gaat er het een en ander mis. Dat betekent uiteraard niet meteen dat deze persoon ongeschikt is. Duidelijk moet worden hoe er met een situatie en de mogelijke tekortkomingen ervan wordt omgegaan.
6c24a21a57e91b92be8415aa9fb987471e8f5f6aa21874c9.jpg

Fase 3: onafhankelijkheid

Als het goed is voelt je nieuwe werknemer zich wat comfortabeler in zijn/haar positie. Wordt er naar behoren gepresteerd? Welke complicaties komt je nieuwe kracht tegen? Moedig samenwerking met collega's en betrokkenheid bij projecten aan. Communiceer, stel ‘checkpoints' in en achterhaal welke feedback het effectiefste is. Bepaal of aan vooraf ingestelde doelen en voorwaarden wordt voldaan, zowel voor de korte als lange termijn.

Het bedrijf, het team, taken en verantwoordelijkheden zijn bekend. Je nieuwe medewerker werkt onafhankelijk aan projecten en legt verantwoording af voor geleverd werk. Er wordt overleg gepleegd met de directe leidinggevende en/of het team over te behalen doelen en KPI'S. De 90 dagen van onboarding zijn voorbij. Als het goed is heb je er een betrokken, proactieve IT'er bij die lang voor de organisatie behouden blijft.
Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & ICT arbeidsmarktspecialist @ ICTerGezocht.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Wat verdient een developer? Het complete overzicht

Wat verdient een developer in Nederland? Wat zijn de gemiddelde salarissen per opleidingsniveau en dienstverband? Hoeveel invloed hebben werkervaring ...
Michiel van der Avoird 17 apr 2018

Wat verdient een ICT'er? Het complete salarisoverzicht

Een ICT'er verdient in 2019 gemiddeld € 3.435,- bruto per maand, ruim een procent (€ 38,-) meer dan vorig jaar. Een starter krijgt € 3.161,- en ...
Michiel van der Avoird 23 okt 2019

Wat verdient een systeembeheerder? Het complete overzicht

Wat verdient een systeembeheerder en waar hangt dat vanaf? We duiken erin vanuit onze uitgebreide database, met data op basis van meer dan 10.000 vaca...
Nicole Haring 9 apr 2018

Wat is het verschil tussen IT en ICT?

De termen IT en ICT lijken misschien inwisselbaar, maar dat zijn ze niet. Het is bijzonder lastig om een consensus te bereiken over de exacte betekeni...
Michiel van der Avoird 21 okt 2019

Wat verdient een front-end developer? Het complete overzicht

Wat verdient een front-end developer in Nederland? Wat is het maandelijkse brutoloon per opleidingsniveau en dienstverband?
Michiel van der Avoird 19 apr 2018

Wat is het verschil tussen Junior, Medior en Senior carrièreniveau?

Een onderverdeling in junior-, medior- en senior carrièreniveau geeft inzicht in het kennis- en vaardigheidsniveau van ICT-professionals.
Michiel van der Avoird 24 mrt 2020
 
check