Michiel van der Avoird
Head of Content & ICT arbeidsmarktspecialist @ ICTerGezocht.nl

Delen

Personeelsadvertentie maken? 5 tips (+ SEO optimalisatie)

door Michiel van der Avoird
14 december 2020 • 427x bekeken
Dit blog is samengesteld door ICTerGezocht.nl, al 10 jaar het meestgebruikte platform voor het werven van ICT'ers in NL.

Een personeelsadvertentie moet zoveel mogelijk worden gezien en dus hoog in zoekmachines verschijnen. 5 SEO tips voor meer zichtbaarheid.

Waarom zou je tijd besteden aan het maken van geweldige personeelsadvertenties, als kandidaten ze niet kunnen vinden? Met deze tips laat je jouw vacatures opvallen en ontvang je meer sollicitaties.

Hoe schrijf je een effectieve personeelsadvertentie?

1. Verplaats jezelf in de kandidaat
Talloze potentiële werknemers zoeken online naar een baan en gebruiken daarvoor evenzoveel zoekopdrachten. Alleen al voor een brede functietitel zoals ‘developer' bestaan meerdere alternatieven: programmeur, software engineer, software ontwikkelaar, software developer, webdeveloper… (zie ook het advertentie-voorbeeld hieronder). Hetzelfde is waar aan de recruitmentzijde: omdat werkgevers verschillende functienamen hanteren, kunnen job ads met vergelijkbare inhoud verschillende titels dragen.
Vacature voorbeeld: 3 functienamen voor 1 functie

2. Kies de meest gebruikte functienaam
Een advertentietitel moet een veelgebruikte zoekterm bevatten om effectief te zijn en om een zo groot mogelijk aantal sollicitaties te realiseren. Met een Google-zoekopdracht kun je achterhalen wat de meest gebruikte functienaam voor een bepaalde rol is. Wees je ervan bewust dat vindbaarheid belangrijker is dan originaliteit bij het zoeken naar nieuw personeel.
De tekst gaat verder na dit blok
Kom via ons platform in contact met 22.024 beschikbare ICT'ers

Bekijk alle CV's

3. Inhoud advertentie schrijven
Een advertentie met het volgende bevatten:
  • Een pakkende vacaturetitel, geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO).
    • Meest effectieve lengte op ICTerGezocht.nl: 60 tot 150 tekens.
    • Verwerk de functienaam en de plaats/provincie in de titel voor een optimaal effect.
    • Vermeld eventueel het type dienstverband, carrièreniveau, of aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden (bijv. laptop van de zaak).
    • Voor wat betreft ICT vacatures biedt technisch jargon in een functienaam meerwaarde. Ter vergelijk: Developer vs. Back End Developer vs. Python Back End Developer.
  • Functieomschrijving: een weergave van de taken en verantwoordelijkheden die bij de rol horen. Verwerk ook in dit gedeelte zoekwoorden om de advertentie goed te laten ranken.
  • Functie-eisen: geef duidelijk aan wat je van kandidaten verwacht met betrekking tot vaardigheden, opleidingsniveau en werkervaring.
  • Aanvullende relevante informatie
    • Type dienstverband.
    • Duur van de arbeidsovereenkomst, als het geen vast contract betreft.
    • Plaats van tewerkstelling.
    • Salaris(bereik): advertenties met een salarisindicatie krijgen de meeste respons.
    • Secundaire arbeidsvoorwaarden.
  • Bedrijfsbeschrijving: geïnteresseerden moeten zich een voorstelling van jouw onderneming kunnen maken. Wat kan een kandidaat verwachten als hij/zij bij jou in dienst treedt?

LEESTIP: met een goed geplande SEO-strategie krijg je meer verkeer naar je vacaturepagina's en ben je klaar voor Google for Jobs.

4. Gebruik zoekwoorden
Voor een zoekmachine die gebruik maakt van Boolean Search (zoals die van ICTerGezocht.nl), is niet de frequentie, maar de relevantie van de gebruikte trefwoorden het belangrijkst. Met andere woorden: hoe gedetailleerder de functie-inhoud en -vereisten beschreven staan, en hoe duidelijker de advertentietitel is, hoe beter een vermelding zal presteren.

Identificeer en selecteer dus vier of vijf zoekwoorden die de kern van de vacante positie beschrijven. Stel de vacature op en verspreid deze termen over de hele advertentie. Een vacature moet daarnaast ‘scanbaar' zijn en de lezer tot het einde toe boeien. Het is dus zaak om een goede balans te vinden tussen techniek en stijl.

5. Herschrijf de personeelsadvertentie indien nodig
Aarzel niet om een advertentie aan te passen als deze niet tot het verwachte aantal sollicitaties leidt. Neem de inhoud nog eens door. Schrijf en plaats eventueel een alternatieve versie. Voer A/B-tests uit om te zien welke variant het meest succesvol is.
Voorbeeld vacature advertentie op ICTerGezocht.nl

Kom via ons platform in contact met 22.024 beschikbare ICT'ers

Bekijk alle CV's
Dordrecht 11 uur geleden
Amsterdam 19 dagen geleden
Kerkwerve 6 dagen geleden
Deventer 14 uur geleden
Utrecht 16 uur geleden
Ridderkerk 1958 dagen geleden
Sassenheim 61 dagen geleden
Culemborg 264 dagen geleden
Lutjebroek 235 dagen geleden
Amsterdam 26 dagen geleden