De grootste sollicitatie-ergernissen: welke van deze 5 maakte jij mee?

De grootste sollicitatie-ergernissen: welke van deze 5 maakte jij mee?

De grootste ergernissen tijdens het solliciteren op een rij. Welke maakte jij mee en waar erger jij je het meest aan als je solliciteert?

Solliciteren is spannend. Op zoek naar een nieuwe baan met veel aandacht een sollicitatiebrief opstellen en dan afwachten hoe het bedrijf reageert. Enthousiast met een uitnodiging voor een gesprek? Of met duidelijke feedback over waarom je het in dit geval net niet geworden bent?
De praktijk is helaas een stuk botter. Het is meer regel dan uitzondering dat kandidaten een bot mailtje terug krijgen nadat ze hun sollicitatie versturen. Of zelfs helemaal geen reactie ontvangen. Wij deden via LinkedIn onderzoek naar de grootste sollicitatie-ergernissen die kandidaten ervaren. En wat blijkt? Het schort er bij werkgevers vooral aan om helder te communiceren over de vacature die er beschikbaar is en welke kandidaten daar het best bij passen.

De grootste sollicitatie-ergernissen op een rij

We zetten de grootste sollicitatie-ergernissen voor je op een rij. Om aan te geven dat je niet de enige bent die deze ervaart. Maar ook voor werkgevers, om die aan te sporen in ieder geval netjes te laten weten waarom iemand het niet is geworden.

De ergernissen tijdens het solliciteren:

  1. Geen reactie op je sollicitatie
    Onder andere Gudeke ergert zich hieraan. Vooral als het gaat om recruiters of contactpersonen die structureel niet bereikbaar blijken. Bellen, e-mailen of via de sociale media: soms lijkt niets te werken. Enorm frusterend voor kandidaten die op zoek zijn naar een nieuwe baan en veel tijd steken in hun CV en de motivatiebrief die ze opstellen.
  2. Discriminatie op basis van leeftijd en nationaliteit
    Een helaas bekende reden voor veel afwijzingen. Het bestaat in allerlei vormen, maar discriminatie is een veel gehoorde sollicitatie-ergernis bij kandidaten. Soms op basis van nationaliteit en afkomst, soms op basis van leeftijd. Werkzoekenden ergeren zich aan het feit dat veel werkgevers eerst naar de leeftijd van een kandidaat kijken.
  3. Onduidelijke vacaturetekst
    Soms staan vacatureteksten vol met onduidelijke eisen of wordt er een salaris gecommuniceerd dat uiteindelijk toch lager uit blijkt te vallen. De ergernis loopt op door het feit dat de vacatures soms zeer onduidelijk zijn of voor een totaal andere functie lijken te zijn opgesteld. Lastig om succesvol op te solliciteren.
  4. Geen duidelijke sluitingstermijn
    Gudeke maakte naast de eerste ergernis ook al regelmatig mee dat werd verteld dat de sluitingstermijn inmiddels was verstreken. Terwijl die in de vacature niet duidelijk vermeld stond. Dat maakt het moeilijk om tijdig te solliciteren, vooral als een vacature niet tijdig verwijderd wordt nadat de sluitingstermijn is verstreken. Een grote ergernis bij kandidaten, die denken nog kans te kunnen maken op de functie.
  5. Algemene reden voor afwijzing
    En tenslotte de ergernis die op basis van de reacties het meest voor lijkt te komen. Werkzoekenden ergeren zich groen en geel aan een ‘U past niet in het profiel’-reactie. Het is wat hem betreft een algemene bewoording om aan te geven dat iemand te duur, te oud of om een andere reden niet geschikt is.

En een extra ergernis bij het solliciteren? Hanneke beschrijft een situatie waarbij ze al binnen 1 minuut een afwijzing ontving. Een combinatie van een algemene afwijzing en waarschijnlijk een gesloten sluitingstermijn, maar op een wel heel vervelende manier gecommuniceerd.

Succesvol solliciteren

En ligt het dan alleen aan de werkgevers die blijkbaar laks omgaan met hun vacatures? Er bestaan daardoor een aantal sollicitatie-ergernissen. Toch zijn die er af en toe bij de werkgevers ook wel. Jacco geeft aan hoe lastig het voor een werkgever kan zijn als kandidaten een open sollicitatie versturen, vooral voor een functie die (op dat moment) helemaal niet bestaat. Onnodige administratie voor de werkgever, die wellicht al op zoek is naar andere kandidaten voor een specifieke vacature.

Conclusie? Het kan bij veel werkgevers beter als het gaat om de communicatie. Kandidaten die tijd en moeite steken in een CV en sollicitatiebrief verdienen in ieder geval een eerlijk antwoord over waarom ze het eventueel niet geworden zijn. En kandidaten doen er verstandig aan om gericht te solliciteren, op een functie die ook echt bij ze past (en die beschikbaar is).

Geschreven door
Nicole Haring
Customer Support & webredacteur @ ICTerGezocht.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

10 Must-Do's tijdens je salarisonderhandeling

Salarisonderhandelingen zijn evenwichtsoefeningen. Veel mensen vinden het moeilijk om te beginnen over loonsverhoging, of vragen niet om een topsalari...
Michiel van der Avoird 14 okt 2020

Tijd voor een Nieuwe Baan? Stel jezelf deze 7 vragen

Is het tijd om een nieuwe baan te zoeken? Beantwoord deze 7 vragen en ontdek of je de volgende stap in je carrière moet maken.
Michiel van der Avoird 24 aug 2020

Ervaringen met ICTerGezocht: André vond een baan bij PEAK-IT

We zijn bij ICTerGezocht uitermate benieuwd naar de ervaringen van kandidaten met ons platform. Hoe kwam André aan z'n baan als systeembeheerder?
Michiel van der Avoird 18 feb 2020

Zo schrijf je een overtuigende ICT motivatiebrief

Een ICT motivatiebrief verwijst naar een potentiële nieuwe functie en moet de nieuwsgierigheid en wens van de lezer om samen te werken opwekken.
Michiel van der Avoird 18 dec 2019

Zo onderhandel je over ICT arbeidsvoorwaarden

Heb je een baan in de ICT aangeboden gekregen? Onderhandelen over je arbeidsvoorwaarden doe je zo.
Michiel van der Avoird 24 aug 2019

Cv-opbouw voor ICT'ers; vergeet je vaardigheden niet

Hoe langer je meedraait in het arbeidsleven, hoe uitgebreider je curriculum vitae wordt. Hoe zorg je dat je cv relevant en overzichtelijk blijft voor ...
Michiel van der Avoird 10 dec 2018
 
check