Inhoud
Kort door de bocht
Ervaren als clusterbommen
Moeite om ICT-personeel te vinden
Cold-turkey: van LinkedIn af
Meer artikelen
Gidsen
Vaakst gelezen
Veel ICT-personeel heeft last van spam door recruiters. Tal van aanbiedingen, zonder persoonlijk karakter. Een grote en groeiende bron van frustratie.
ICT-personeel heeft veel last van het tekort aan talenten, dat steeds verder oploopt. Ze zijn daarvan het indirecte slachtoffer, vanwege recruiters die hen belagen met bijzondere functies, interessante uitdagingen en nieuwe kansen.
“Ik krijg iedere week wel een paar aanbiedingen, de één nog onpersoonlijker dan de ander,” vertelt een van de ICT'ers die daar op LinkedIn veel last van heeft. Want dat is waar een deel van de pijn zit, de ICT'ers voelen zich onpersoonlijk aangesproken. Recruiters lijken honderden kandidaten te benaderen, dankzij het gemak waarmee dat kan op LinkedIn.
ICT-talent ervaart het als stalking en belagen, waardoor de pogingen van recruiters weinig rendement lijken te bieden. Bovendien is er sprake van een groeiend probleem, vooral met het vooruitzicht van het oplopende tekort. Binnen een paar jaar zal het gaat om zo'n 50.000 vacatures voor ICT-functies, waarvoor bedrijven en recruiters op zoek moeten naar geschikte kandidaten.
Steeds meer ICT'ers kiezen ervoor om van zich af te bijten, op het moment dat ze door een recruiter benaderd worden. Zo ook Ben Janssen, die zijn reactie naar een recruiter openbaarde op LinkedIn. Hij vroeg zijn netwerk of dit iets te kort door de bocht was, maar kreeg veel bijval.
Het maakte goed duidelijk dat veel ICT'ers dezelfde belaging en stalking ervaren als hij. Vanuit een functie waarin de ICT'er op een fijne plaats zit, zonder enige motivatie om op zoek te gaan naar iets anders. Met name op die momenten lijken recruiters de plank mis te slaan, vooral met een onpersoonlijk bericht waarin de ontvanger zich niet goed herkend.
Een van de ICT'ers beschreef het als een ‘clusterbom', vanwege de massaliteit waar veel recruiters voor kiezen. Ze schieten met hagel, om zoveel mogelijk kandidaten aan te kunnen spreken. Dat leidt er aan de andere kant toe dat die kandidaten zich een nummer voelen, in plaats van een uniek persoon met unieke talenten en eigenschappen.
Daar lijkt namelijk de sleutel naar succes te liggen. Zoals een recruiter vertelde aan RTL Z zijn ook ICT'ers maar wat mij daarmee contact te kunnen hebben als ze dat nodig hebben. Het lijkt daarom niet problematisch om contact te zoeken, mits dat op de juiste manier gebeurd. Specifiek gericht, op een kandidaat die wellicht een stap kan maken en goed aansluit bij de aangeboden ICT-vacature of functie. Door dat gerichter te doen neemt het aantal berichten per persoon af. De frustratie kan dan plaatsmaken voor interessante kansen, al vraagt dat om meer investering van tijd en moeite door de recruiters.
Toch lijkt het belangrijk dat zij die stap maken, bijvoorbeeld door bij ICTerGezocht vanuit de database op zoek te gaan naar nieuw ICT-personeel. Het zal de komende jaren alleen maar lastiger worden om geschikte kandidaten te vinden, waardoor een online database en een gerichte zoekopdracht uitkomst kunnen bieden. Om heel specifiek te zoeken naar een goede match, waardoor de ontvanger van het bericht of de aangeboden vacature ook zelf de toegevoegde waarde herkent.
En voor ICT'ers die af willen van de berichten van recruiters, wat kunnen zij doen? Een aantal ICT-kandidaten heeft zowel op LinkedIn als aan RTL Nieuws aangegeven helemaal van het platform af te gaan. Van de één op de andere dag, om het de recruiters onmogelijk te maken om hen te benaderen. Anderen passen hun functie-omschrijving aan of laten de berichten simpelweg links liggen.