Het Nieuwe Werken (HNW) in het digitale tijdperk

Het Nieuwe Werken (HNW) in het digitale tijdperk
De huidige personeelstekorten dwingen organisaties om hun kijk op werk fundamenteel te herzien. Oude benaderingen worden vervangen door ‘lean' methoden. Het individu heeft echte autonomie over zijn werkschema, beslist wanneer en waar hij werkt en geniet het vertrouwen van de baas.

Het Nieuwe Werken en ICT

Nieuwe manieren van werken gaan uit van de veronderstelling dat werk een activiteit is die overal en op elk moment kan worden uitgevoerd. Personeel wordt zo min mogelijk beperkingen opgelegd. ICT organisaties van de toekomst meten en belonen prestaties. Mensen worden behandeld als volwassenen. Hoewel dit eenvoudig klinkt, is deze aanpak in strijd met de heersende cultuur bij veel bedrijven en kan het leiden tot een serieuze opschudding van leiderschap.

Oude versus nieuwe werkpatronen

Hoewel ICT ons in staat stelt werk overal en op elk moment uit te voeren, worden organisaties nog steeds gerund als hiërarchische bevelsystemen. In een wereld van verbonden individuen en zelfstandige ondernemers volgen we routines die zijn vastgesteld door een vorige generatie werknemers. Zeker grote bedrijven zijn bestand tegen verandering en worden alleen gedwongen te reorganiseren wanneer ze een crisispunt bereiken.

Een baan met een vast aantal uren, op een vaste plek, geldt voor de meeste mensen nog steeds als norm. Werken op afstand of vanuit huis is eerder uitzondering dan regel. De nieuwe lichting werknemers verbaast zich hierover. Deze groep heeft nooit geleefd in een wereld zonder internet. Een traditionele werkcultuur met lange werkdagen is voor hen verre van vanzelfsprekend.

Het Nieuwe Werken stuit daarnaast vaak op weerstand van het middenmanagement; mensen die zich hebben opgewerkt in een organisatie door lange uren te maken en daarvoor hun persoonlijke leven hebben opgeofferd. ‘Slimme' organisaties concentreren zich op het bedenken van nieuwe werkwijzen om een klus te klaren in een zo kort mogelijke tijd. Werknemers worden niet beloond op basis van het aantal uren aan verspilde moeite, maar op basis van het werk dat zij uitvoeren.

Nieuwe werkmodellen

In het huidige informatietijdperk heeft niet de werkgever maar de werknemer de regie. De traditionele verdeel- en heers-mentaliteit maakt plaats voor een leiderschapsstijl die niet alleen aansluit bij werknemersbehoeften, maar ook de werkcultuur van een bedrijf verandert. Toekomstige werkmodellen zijn aangepast aan de sociale, technologische en economische invloeden van de eenentwintigste eeuw. Deze benaderingen tornen aan bestaande machtsverhoudingen en ondermijnen gevestigde managementstructuren.

Werk versus banen

Organisaties veranderen langzaamaan van rigide werkgevers naar flexibele netwerken. Om het beste uit mensen te halen, komen zij tegemoet aan de uiteenlopende wensen van hun ‘personeel'. Deze bedrijven introduceren ‘slimme' of ‘agile' werkwijzen en wijzigen hun leiderschapscultuur.

Anderzijds: Het Nieuwe Werken loopt dwars door de traditionele banenmarkt. ‘Werkgevers' hoeven niet langer banen, carrières en zekerheid te bieden aan ‘werknemers' om taken uitgevoerd te krijgen. Wanneer iets gedaan moet worden, zoeken zij een externe kracht en betalen zij die partij wanneer de klus is geklaard.
7a5af61468a48c7fee16b22443ffe83bd11464ff741ccb95.png

Integratie van werk en privéleven

Werk is niet langer locatiegebonden. Verplichtingen worden ingepast in het persoonlijke leven van mensen. Het dagelijkse woon-werkverkeer loopt terug, werktijd wordt effectiever gebruikt. Mensen zijn thuis productiever dan in een lawaaierig kantoor.

Werkgevers en werknemers van nu moeten de vage grens tussen ‘thuis' en ‘werk' kunnen beheren. Of iemand nu in loondienst of zelfstandig werkt; zelfmanagement, projectvaardigheden en effectieve communicatie zijn belangrijk. Werkgevers die deze trend niet volgen, verliezen hun beste personeel aan meer flexibele organisaties. Bronnen: Reinventing the Company in the Digital Age (F. Gonzalez, 2015) & ISS 2020 Vision: New ways of Working – the workplace of the future.
Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & ICT arbeidsmarktspecialist @ ICTerGezocht.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Ergonomisch Werken: hoe doe je dat? 6 tips

Ergonomisch werken: wat houdt het in? Hoe voorkom je dat je acht uur of langer achter een bureau naar een computerscherm zit te staren? 6 tips.
Michiel van der Avoird 12 feb 2021

Carrièreswitch maken naar de IT? 6 stappen

Ben je van plan, of word je ertoe genoodzaakt om van baan te veranderen? Een carrièreswitch naar de ICT is meer dan het overwegen waard.
Michiel van der Avoird 4 nov 2020

Vrouwen in de ICT: update januari 2020

Wat is het aandeel vrouwelijke ICT'ers in Nederland? Welke cijfers toont onze CV-database als we filteren op werkervaring en opleidingsniveau?
Michiel van der Avoird 12 jan 2020

ICT infrastructuur: definitie, componenten & beheer

De term ICT infrastructuur wordt in ITIL gedefinieerd als een combinatie van hardware, software, netwerken en faciliteiten (inclusief gerelateerde app...
Michiel van der Avoird 29 nov 2019

Wat is het verschil tussen IT en ICT?

De termen IT en ICT lijken misschien inwisselbaar, maar dat zijn ze niet. Het is bijzonder lastig om een consensus te bereiken over de exacte betekeni...
Michiel van der Avoird 21 okt 2019

ICT arbeidsmarkt 2019: groei, krapte en werknemersbehoud

De ICT arbeidsmarkt groeit dit jaar naar verwachting met circa 5%, terwijl 6 op de 10 IT recruiters problemen ondervinden bij het werven van geschikt ...
Michiel van der Avoird 2 jun 2019
 
check