Arrogant, ongeïnteresseerd en te laat: waaraan erger jij je bij recruiters?

Arrogant, ongeïnteresseerd en te laat: waaraan erger jij je bij recruiters?

Wat zijn jouw grootste ergernissen over recruiters? Ervaringen en bijzondere verhalen om samen een vuist tegen ze te kunnen maken.

Sollicitanten tonen geen inzet, dragen onvoldoende verzorgde kleding of hebben zich helemaal niet ingelezen in de organisatie waarbij ze solliciteren. Bekende ergernissen van recruiters, waar ze last van hebben bij de sollicitanten waar ze mee werken.

Andersom is het helaas ook niet altijd koek en ei, we ontvangen ook regelmatig verhalen van sollicitanten zich zich juist enorm ergeren aan recruiters. We zijn daarom benieuwd waar jij je aan ergert in de contacten met recruiters. Een betere samenwerking begint immers met het vaststellen waar het misgaat, om vanuit daar naar een oplossing te kunnen zoeken.

De opkomst van recruiters

Organisaties vragen recruiters om voor hen te zoeken naar de beste ICT-talenten. Omdat ze daar zelf geen tijd voor hebben of de expertise missen. Nieuw personeel aannemen is een vak en een kunst tegelijk. De juiste talenten helpen de organisatie verder te brengen en het zijn recruiters die dit vaak goed in de vingers hebben.

Tegelijkertijd zien recruiters kansen om grote bedragen te verdienen met het plaatsen van ICT-talenten. Bedragen van €2.000 - €7.500 per geplaatst ICT’er vormen geen uitzondering, waardoor de markt voor recruiters een aantal rotte appels heeft aangetrokken. Jongens van het snelle werk, die de ervaring bij sollicitanten er niet bepaald beter op maken.

Bekende ergernissen over recruiters

Uit de verhalen die we horen van sollicitanten hebben we een lijstje met top-ergernissen over recruiters samengesteld. Wat dat betreft ergeren jullie je bijvoorbeeld aan recruiters die:

  • Te laat komen
  • Onbeleefd zijn
  • Teveel (of te weinig) parfum gebruiken
  • Standaardvragen stellen in plaats van het gesprek aan te gaan
  • Een arrogante houding aannemen
  • Teveel over zichzelf vertellen
  • Interviewen door middel van een kruisverhoor
  • Hun telefoon niet op stil zetten

Bovendien nemen sommige recruiters een simpelweg ongeïnteresseerde houding aan als ze luisteren of vergeten ze jou als sollicitant op je gemak te stellen. Ze zijn onbeleefd en leven zich onvoldoende in. Soms omdat ze alleen op zoek lijken naar de fee voor de plaatsing, soms omdat ze het vak toch niet zo goed onder de knie blijken te hebben.

Wij zijn benieuwd wat jouw ervaringen zijn met recruiters en welke ergernissen bij jou bovenaan de lijst staan.

Recruiters Blacklist

Om de problemen het hoofd te bieden zijn er een paar oplossingen mogelijk. Er is bijvoorbeeld een heuse Blacklist IT Recruiters Nederland in het leven geroepen. Het is een website om slechte ervaringen met recruiters te melden, zodat anderen daar rekening mee kunnen houden. ICT recruiters die daar hoog scoren zijn o.a. Bonque, Ardekay en SearchLite.

Lastig wanneer je daar als sollicitant mee te maken krijgt, maar andersom wel interessant voor organisaties. Die kunnen hiermee de rotte appels identificeren, zodat ze andere recruiters kunnen inschakelen om hun kandidaten te werven. Op die manier moeten de ergernissen over de branche als geheel af gaan nemen.

Verwachtingen en afspraken

Op individueel niveau kun je vooraf uitspreken wat je verwachtingen zijn en afspraken maken met de recruiter. De recruiter neemt vaak het voortouw wanneer het gaat om sollicitaties, maar je hebt daar wel degelijk zelf invloed op. Door aan te geven wat jij verwacht van het gesprek met de recruiter lukt het gemakkelijker om daar afspraken over te maken. Daarmee voorkom je onduidelijkheden en mogelijke ergernissen.

Wat zijn jouw grootste ergernissen over recruiters of welke bijzondere situaties maakte jij mee? We proberen ze hier te verzamelen, zodat we op die manier een vuist kunnen maken tegen de rotte appels die het voor de rest van de markt verpesten.

Geschreven door
Nicole Haring
Customer Support & webredacteur @ ICTerGezocht.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

De Design Thinking Methode uitgelegd

Design Thinking is een klantgerichte en iteratieve methode voor het oplossen van complexe problemen en ontwikkelen van nieuwe ideeën.
Michiel van der Avoird 2 mrt 2021

Ergonomisch Werken: hoe doe je dat? 6 tips

Ergonomisch werken: wat houdt het in? Hoe voorkom je dat je acht uur of langer achter een bureau naar een computerscherm zit te staren? 6 tips.
Michiel van der Avoird 12 feb 2021

Cloud Computing | IaaS, PaaS, SaaS: betekenis & verschillen

We definiëren de acroniemen IaaS, PaaS en SaaS, geven voorbeelden en wijzen je op de verschillen tussen deze drie vormen van cloud computing.
Michiel van der Avoird 26 jan 2021

Wat is STEM?

STEM staat voor Science, Technology, Engineering & Mathematics. Als je geïnteresseerd bent in ICT, zal het acroniem je al bekend zijn.
Michiel van der Avoird 30 nov 2020

Frontend vs. Backend: wat is het verschil?

De termen ‘frontend' en ‘backend' verwijzen naar de fundamentele onderdelen van de programmering van (web)applicaties.
Michiel van der Avoird 18 nov 2020

Carrièreswitch maken naar de IT? 6 stappen

Ben je van plan, of word je ertoe genoodzaakt om van baan te veranderen? Een carrièreswitch naar de ICT is meer dan het overwegen waard.
Michiel van der Avoird 4 nov 2020
 
check