Michiel van der Avoird
Redacteur & ICT arbeidsmarktspecialist @ ICTerGezocht.nl

Delen

Zo zorg je ervoor dat applicatiebeheerders in dienst blijven

door Michiel van der Avoird
3.511x bekeken
Dit blog is samengesteld door ICTerGezocht.nl, al 10 jaar het meestgebruikte platform voor het werven van ICT'ers in NL.

Applicatiebeheerders zijn verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van software ter ondersteuning van informatievoorziening en bedrijfsprocessen. Ze vertalen bedrijfsbehoeften naar softwareoplossingen. Hoe houd je deze specialisten tevreden?

In de beginfase van het vakgebied werden applicaties intern (on-premise) beheerd. Tegenwoordig leveren en beheren externe diensten softwareoplossingen op maat en in de cloud (SaaS). Efficiënt beheer structureert informatieprocessen en maakt bedrijven wendbaar. Het reduceert kosten, leidt tot omzetgroei en is daarom van strategisch belang.

Verschillen per type bedrijf en sector

Informatietechnologie is alomtegenwoordig, in zekere zin is ieder bedrijf een technologiebedrijf. Hoe prominent applicatiebeheer aanwezig is, hangt af van het type onderneming en de sector waarin het actief is.

  • Enerzijds zijn uitgebreide beheervormen onnodig als de wensen, specificaties en voorwaarden die aan applicatiesoftware worden gesteld nauwelijks wijzigen.
  • Anderzijds begrijpen ondernemingen met een traditionele bedrijfsvoering dat automatisering en digitalisering leidt tot efficiëntere werkwijzen en meer omzet.

Een digitale transformatie
  • vergt de nodige organisatorische aanpassingen;
  • beïnvloedt de samenstelling van het personeelsbestand;
  • vraagt een investering in het onderhoud van bestaande systemen en software.

De tekst gaat verder na dit blok
Kom via ons platform in contact met 18.685 beschikbare Applicatiebeheerders

Bekijk alle CV's

Primaire arbeidsvoorwaarden

Salaris
Applicatiebeheerders, functioneel beheerders en technisch beheerders verdienen gemiddeld € 3.338,- bruto per maand volgens het salarisoverzicht van de applicatiebeheerders.

Rollen, taken en DevOps
Een scherp gedefinieerde taakomschrijving heeft plaats in de primaire arbeidsvoorwaarden.

Functioneel beheerders

  • communiceren dagelijks met gebruikers, leveranciers en collega's;
  • signaleren en analyseren incidenten en rapporteren deze aan hun technische evenknie;
  • ondersteunen zowel de interne organisatie als de externe gebruiker;
  • werken met kant-en-klare applicaties;
  • onderhouden relaties met externe softwareleveranciers (vendors);
  • geven software-trainingen aan niet-technisch personeel.


Technisch applicatiebeheerders

  • ontwerpen protocollen en procedures voor foutoplossing;
  • ontwikkelen functionaliteiten ter verbetering van gebruikersbehoeften, programmatuur, bedrijfsprocessen en informatiemanagement;


Applicatiebeheerders

  • hebben supervisie over de implementatie, configuratie, upgrading en foutoplossing van applicaties;
  • controleren of software voldoet aan de behoeften van gebruikers.

De drie typen beheerders hebben uiteenlopende rollen en persoonlijkheden. Uit zowel een cv als vacaturetekst blijkt al snel met welk type je van doen hebt. In dit artikel gaan we nader in op de taken en verantwoordelijken.

DevOps
Succesvolle HR-managers en personeelsfunctionarissen weten hoe de dagelijkse praktijk van applicatiebeheer eruitziet.

  • Applicatiebeheerders maken deel uit van een multidisciplinair (DevOps) team. De afdeling development (Dev) werkt intensief samen met ICT'ers in meer uitvoerende functies (Ops).
  • Dit ICT-team is betrokken bij de gehele levenscyclus van een applicatie. Alle fasen zijn geïntegreerd in Application Lifecycle Management (ALM).
    • Projectbeheer;
    • Vereistenbeheer;
    • Ontwikkeling;
    • Testen;
    • Kwaliteitsborging (Quality Assurance);
    • Klantondersteuning;
    • IT-service levering.
  • Iedere paar weken verschijnen nieuwe stukjes werkende software (agile development).

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Belangrijke vereisten:

  • Studie- en ontwikkelingsmogelijkheden;
  • Regeling voor kinderopvang
  • Laptop en smartphone van de zaak;
  • Thuiswerken;
  • Reis- en onkostenvergoeding;
  • Verlof- en pensioenregeling;


Drijfveer / secundaire arbeidsvoorwaarde nummer één: groeikansen
Ontwikkelingsmogelijkheden zijn drijfveer nummer één, beheerders scholen zich doorlopend bij. Slimme personeelsmanagers geven aan welke groeikansen er zijn.

Kennis en certificaten van informatiebeheerprincipes

  • Business Information Services Library (BISL®) is de standaard bij functioneel beheer en richt zich op gebruikersorganisaties en activiteiten met betrekking tot Business Information Management (BIM);
  • Information Technology Infrastructure Library (ITIL®) geldt als standaard bij technisch beheer, waarbij functionaliteit, beheer en onderhoud van de ICT-infrastructuur (netwerk, besturingssystemen, randapparatuur) centraal staan. ITIL geeft ICT-dienstverleners richtlijnen met het oog op bedrijfswaarde en heeft een veel breder bereik dan BiSL;
  • Application Services Library (ASL®) komt ten dele voort uit ITIL. Beiden gelden als standaard voor het beheer van apps, waarbij wordt geanticipeerd op basis van gegevensverzameling en gewijzigde functionele of technische eisen.

Als softwareontwikkeling tot de kern van de dienstverlening behoort, is strak en effectief beheer een vereiste. Er lopen meerdere processen door elkaar, een onduidelijke procesaanpak frustreert de applicatiebeheerder. Informatiebeheerprincipes zoals beschreven in ASL®, BiSL® en ITIL® scheppen duidelijkheid.

Certificaten of kennis informatiebeheersystemen

  • ERP (Enterprise Resource Planning) software; SAP, Microsoft Dynamics 365, AFAS;
  • Databasemanagement; Oracle;
    • SQL (Structured Query Language);
    • Automatic Storage Management (ASM);
    • Oracle Managed Files (OMF);
    • Java;
  • Boekhoudsoftware; Exact Online;
  • Serversoftware; Microsoft Sharepoint;
  • Projectbeheer; PRojects IN Controlled Environments (PRINCE2®);
  • Testing; Test Management Approach (TMap® Next).

Tertiaire arbeidsvoorwaarden

In de tertiaire arbeidsvoorwaarden staat het welzijn van de werknemer beschreven.

  • Aangename werkomgeving;
  • Fitness-abonnement;
  • Evenementen;
  • Teambuilding;
  • Verjaardagscadeau.

Quartaire arbeidsvoorwaarden

Net zoals iedere andere werknemer wil ook een beheerder zich nuttig voelen, een echte bijdrage leveren aan een hoger doel. Ook al zijn ze soms abstract en ongrijpbaar, werknemers voelen zich gewaardeerd als deze behoeften beschreven staan in de quartaire arbeidsvoorwaarden.

Samenvatting

  • Applicatiebeheerders zijn betrokken bij de gehele levenscyclus van applicatiesoftware.
  • De functioneel beheerder ondersteunt personeel, klanten en partners bij het gebruik van applicatiesoftware. Hij rapporteert onvolkomenheden aan de technische beheerderafdeling.
  • De technisch specialist repareert de fouten en ontwikkelt nieuwe functionaliteiten.
  • De leidinggevend beheerder beoordeelt (na oplevering door de developer) of de oplossingen voldoen aan de eisen en wensen van de gebruikersorganisatie.
  • Frameworks voor informatiebeheer (BISL® ASL® en ITIL®) bieden handvatten om het totale proces te overzien.
  • Welke rol informatiebeheer speelt, hangt af van het type en de grootte van een organisatie.
  • Efficiënt beheer maakt bedrijven wendbaar en draagt bij aan strategische voordelen.
  • Slimme werkgevers bieden kundige applicatiebeheerders een glashelder toekomstperspectief met een veelvoud aan groeikansen.

Kom via ons platform in contact met 18.685 beschikbare Applicatiebeheerders

Bekijk alle CV's
Almelo 1 uur geleden
Nijmegen 6 uur geleden
Melick 9 uur geleden
Goes Gisteren
Eindhoven 3 uur geleden
Rijswijk (ZH) 2047 dagen geleden
Amsterdam 17 uur geleden
Uden 19 uur geleden
Lent 19 uur geleden
Eindhoven 21 uur geleden