ICT starters werven? Zo bereik je Generatie Z

Michiel van der Avoird - maandag 2 september 2019

Millennials vormen momenteel de grootste generatie op de arbeidsmarkt, maar er is een nieuwe, jongere golf van talent in aantocht. Hoe benader je Generatie Z?

Kenmerken Generation Z

Generatie Z, niet te verwarren met Millennials of Generatie Y, zijn mensen geboren tussen 1995 en 2015. De meeste ‘Z’ers’ gebruiken internet al vanaf jonge leeftijd, zijn vertrouwd met draadloze technologie en vergroeid met social media. Deze digital natives gebruiken technologie in de klas, het sociale leven en op het werk, denk aan slimme apparaten, streaming-netwerken en educatieve apps.


Hoe spreek ik Generation Z aan in het recruitmentproces?

Generatie Z is carrièregericht. Volgens een rapport van Robert Half zou 77% van de jongeren onder de 23 jaar veel harder willen werken dan voorgaande generaties. Hoe anticipeer je op deze nieuwe golf aan werknemers en trek je het beste ICT talent aan?

1. Stabiel carrièrepad, competitief salaris & balans
De belangrijkste carrièreprioriteiten van Gen. Z omvatten: een stabiel carrièrepad, competitief salaris, goede arbeidsvoorwaarden en een gezond evenwicht tussen werk en privéleven.

2. Positieve impact
De jongste ICT’ers op de arbeidsmarkt willen zich nuttig voelen, waarde toevoegen aan een organisatie en positieve impact hebben op de samenleving. Aarzel dus niet om extra verantwoordelijkheden en menselijke dimensies aan een functieprofiel toe te voegen. 30% van de ondervraagden in het eerder genoemde onderzoek van Robert Half zou 10 tot 20% aan salaris inleveren om te werken voor een bedrijf met een aansprekende missie.

3. Kort maar krachtige vacatureteksten en recruitmentvideo's
Generatie Z wordt gebombardeerd met informatie. Altijd en overal. Je vacatureteksten en functieprofielen moeten daarom zo kort, aantrekkelijk en mobielvriendelijk zijn. Daarnaast: de digital native consumeert content vooral online, op platforms zoals YouTube, Instagram en Snapchat. Overweeg daarom beeldtaal te gebruiken om je doelgroep te bereiken. Leid de kijker bijvoorbeeld rond op de werkplek of laat werknemers aan het woord.

4. Omarm technologie
Van projectbeheersoftware tot spraakgestuurde interfaces en tools met kunstmatige intelligentie; technologie ondersteunt je niet alleen bij het aantrekken en behouden van jong talent, je blijft er ook de concurrentie mee voor. Generatie Z staat altijd ‘aan’ en wendt zich vaak tot technische oplossingen om taken uit te voeren en problemen op te lossen. Vermeld welke technologieën er worden gebruikt in de openstaande ICT functie.

5. Autonomie
Generatie Z’ers zijn niet bang om te zeggen en doen wat ze denken. Geef ze de kans om verantwoordelijkheden te nemen en hun eigen beslissingen te nemen. Dit alles in een vorm van participatief management waarbij vrijheid van handelen en initiatief wordt benadrukt.

6. Begeleid en erken
Hoe een starter zich ontwikkelt, hangt voor een groot deel af van de leidinggevende. Zonder individuele ondersteuning kan een jonge IT’er de interesse in zijn professionele activiteit volledig verliezen. ‘Z’ers zijn, paradoxaal aan de grote hang naar onafhankelijkheid, voortdurend op zoek naar de goedkeuring van hun meerderen. Werknemers onder de 23 zouden bijna dagelijkse feedback nodig hebben over het werk dat ze doen.

7. Afwisseling
Digital natives staan niet graag stil, werken snel en worden moe van repetitieve taken. Met een afwisselend takenpakket en goede ontwikkelingsmogelijkheden houd je de aandacht vast en slaag je erin talenten te werven en behouden.

Behoor je tot Generatie Z? Zoek en vind je eerste vaste ICT baan op ICTerGezocht.nl. Ben je werkgever of IT recruiter? Bekijk de mogelijkheden van ons matchingplatorm.
ICT starters werven? Zo bereik je Generatie Z Score: 7.7 Stemmen: 251
  1. ICTerGezocht.nl
  2. Blog ICTerGezocht.nl