Michiel van der Avoird
Redacteur & ICT arbeidsmarktspecialist @ ICTerGezocht.nl

Delen

6 ICT recruitment trends voor 2019

door Michiel van der Avoird
1.323x bekeken
Dit blog is samengesteld door ICTerGezocht.nl, al 10 jaar het meestgebruikte platform voor het werven van ICT'ers in NL.

Het vinden van de perfecte kandidaat voor een vacature blijft een van de grootste uitdagingen voor werkgevers en recruiters. De IT-vacaturemarkt is kandidaat-gedreven, werkzoekenden zijn selectief over de bedrijven waarvoor ze zouden willen werken. Met deze 6 ICT recruitment trends voor 2019 blijf je de concurrentie voor.

6 relevante trends voor ICT Recruitment

1. Recruitment automation
De IT-banenmarkt is en blijft candidate driven. Vanwege het grote baanaanbod kunnen werkzoekenden het zich permitteren een meer afwachtende houding aan te nemen. Recruiters en werkgevers moeten (pro)actiever werven, het werk is en blijft ook in 2019 intensief. Machine learning en tools met kunstmatige intelligentie (AI) beloven de saaiste onderdelen van het wervingsproces verder te automatiseren en versnellen.
  • Screening, sourcing en shortlisting wordt geautomatiseerd met blockchain technologie.
  • Online preselectie en talent matching platforms beoordelen IT'ers met behulp van algoritmen.
  • Cloud databases kunnen sneller worden doorzocht.
  • Chatbots worden ingezet bij kandidaatrelatiebeheer.
2. Social recruiting
Professionele profielen op social media en vacaturesites blijven een belangrijke bron voor recruiters. Zij gebruiken sociale platforms als talentendatabases. Profielen, blogs en andere sites worden afgezocht om informatie over kandidaten in te winnen. Daarnaast blijft adverteren op professionele netwerken effectief. Andersom: 52% van de kandidaten bezoekt de bedrijfswebsite en social media kanalen vooraf om meer over een werkgever te weten te komen. Vanwege alle kansen die het biedt is social recruiting een van de grootste trends voor werving en selectie in 2019.
3. Employer branding
Volgens 68% van de leiders op het gebied van recruitment is employer branding een van de effectiefste instrumenten voor talentwerving. Dit blijkt uit research van LinkedIn. Werkzoekenden willen weten hoe het is om voor een bedrijf te werken, 75% van de hen doet onderzoek naar het werkgeversmerk. Bedrijven met een slechte reputatie hebben niet alleen moeite om kandidaten aan te trekken, ze worstelen ook om werknemers te behouden.
4. Employee referrals
Referral recruitment bestaat al decennialang maar is pas écht succesvol sinds de komst van social media. Werving via bestaand personeel blijkt bijzonder effectief: in Nederland verloopt zo'n 40% langs deze weg. Kandidaten vertrouwen 3x meer op het personeel van het bedrijf dan het bedrijf zelf als het gaat om het inwinnen van geloofwaardige informatie over hoe het is om daar te werken.

5. Gevolgen van de AVG / GDPR wetgeving
Ieder bedrijf dat zakendoet in de EU en persoonsgegevens van EU-burgers verwerkt moet voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG/GDPR). De strengere privacywetgeving heeft dus ook betrekking op alle IT-recruitment activiteiten waarbij persoonsgegevens van EU-inwoners worden verzameld en opgeslagen.

Belangrijke wijzigingen:
  • Het begrip ‘persoonsgegevens' is verbreed.
  • Privacyverklaringen moet nóg duidelijker zijn.
  • Voor het gebruik van persoonsgegevens is toestemming van de klant vereist.
  • De aanstelling van een Data Protection Officer (DPO) is verplicht voor publieke organisaties, overheidsinstanties (rechtbanken uitgezonderd) en bedrijven die op grote schaal persoonsgegevens verwerken en/of individuen 'regelmatig en stelselmatig' volgen.
  • (Gegevens)beveiliging moet op orde zijn en blijven. Als grote veiligheidsrisico's verwacht worden moet een Data Protection Impact Assessment (DPIA) worden uitgevoerd.
  • Ieder datalek moet intern worden gedocumenteerd.
  • Boetes zijn significant hoger.
  • Er mag slechts een minimale hoeveelheid gevoelige data worden opgeslagen.
6. Gepersonaliseerde recruitment advertenties
Geautomatiseerde advertenties stellen recruiters en werkgevers in staat om topkandidaten te vinden via verschillende kanalen. Met de juiste data kunnen adverteerders waardevolle doelgroepen identificeren, opbouwen, vergroten en activeren. Gepersonaliseerde recruitment advertenties kunnen worden geoptimaliseerd om te voldoen aan de doelstellingen voor werving en selectie. Een trend die zich in 2019 zal voortzetten.

Aan de slag met deze 6 ICT recruitment trends!

Ben je klaar om aan de slag te gaan? Begin direct! Bekijk wat ICTerGezocht.nl voor recruiters en werkgevers kan betekenen.

Kom via ons platform in contact met 18.802 beschikbare ICT'ers

Bekijk alle CV's
Arnhem 59 minuten geleden
Diemen 12 uur geleden
Breda 9 uur geleden
Rotterdam 11 uur geleden
Den Haag 13 uur geleden
Didam 16 uur geleden
Herten 17 uur geleden
Gouda 18 uur geleden
Alphen aan den Rijn 18 uur geleden
Leerdam 20 uur geleden