line-chart inbox tachometer pencil search-plus quote-right quote-left share-alt smile-o birthday-cake thumbs-o-up lightbulb-o trophy pie-chart user question-circle dropbox exclamation folder-open-o sign-in exclamation-triangle ban youtube building-o icon-mouse-pointer angle-down angle-up location-arrow file-text-o heart-o heart envelope bars comment times info-circle envelope-o thumb-tack list-alt google lock at map-marker search twitter linkedin facebook bold users bar-chart home chevron-left chevron-right check chevron-down chevron-up file-pdf-o eye filter pencil-square-o database rss-square link whatsapp cogs upload calender plus minus picture-o sort step-backward step-forward weixin share share shopping-cart circle download level-up star phone check-square-o clock-o arrow-up trash-o external-link arrow-down price-tag

5 tips voor proactieve ICT werving bij de start van het nieuwe jaar

Michiel van der Avoird - zondag 27 januari 2019

Het begin van het nieuwe jaar is voor veel mensen een reden om van baan te veranderen. Ook IT’ers denken na over hun toekomst. Hoe speel je daarop in als werkgever? We geven 5 tips voor proactieve ICT werving en selectie bij de start van het nieuwe jaar.

     1. Wat voor kandidaat zoek je?

Een afgebakend functieprofiel schept duidelijkheid voor zowel werkgever als kandidaat-werknemer. Zo’n profiel helpt je bij het schrijven van een krachtige vacaturetekst. Zowel werkzoekenden, recruiters als bedrijfseigenaren moeten de tekst direct begrijpen, vermijd jargon daarom zoveel mogelijk. Kopieer niets uit andere vacatures.
 
  • Welke skills, vaardigheidsniveaus en competenties zijn minimaal vereist? Schrik geïnteresseerden niet af met een ellenlange lijst. Stel je wat flexibeler op als er zich onvoldoende kandidaten aandienen.
  • Denk ook aan soft skills zoals arbeidsethos, betrouwbaarheid, een positieve houding en zelfmotivatie. Noem gewenste karaktereigenschappen; persoonlijkheidskenmerken die bij de bedrijfscultuur passen.
  • Vermeld het salaris om onder- of overgekwalificeerde kandidaten uit te sluiten.

Hoe stel je functie-eisen op? We geven 6 tips.
 

     2. Benader ICT’ers via LinkedIn

LinkedIn is het kanaal bij uitstek voor werving. Met de juiste trefwoorden vind je profielen van ICT’ers met specifieke vaardigheden, competenties en karaktereigenschappen. Heb je een premium account? Zoek op werkervaring, interesses, leeftijd of locatie. Heb je een kandidaat op het oog? Benader hem of haar zorgvuldig. Er kunnen ergernissen ontstaan als je dat niet doet.

Vergroot het bereik van jouw social media posts met deze 5 tips.

 

     3. Zet eigen medewerkers in om geschikte ICT kandidaten te vinden

Bij referral recruitment worden werknemers gestimuleerd om met aanbevelingen te komen voor openstaande posities.  Een gemotiveerd en betrokken personeelslid is in deze context merkambassadeur; hij of zij versterkt jouw goede reputatie als werkgever. Een aanbevolen ICT’er hoeft geen lange selectieprocedure meer te doorlopen. Referral recruitment is minder tijdrovend en daardoor goedkoper.

Bouwen aan je werkgeversmerk? Lees meer over employer branding.

 

     4. Zoek ook buiten Nederland

Ook al kost het meer moeite, tijd en geld; werven over de grens kan uitkomst bieden als je niemand kunt vinden in de regio of andere delen van Nederland. Heb je een geschikte IT’er gevonden in het buitenland, maar heb je hem of haar nog niet helemaal kunnen overtuigen? Bied ondersteuning bij huisvesting of help de partner van je nieuwe kracht een baan te vinden. Komen er kinderen mee naar Nederland? Zoek naar passend onderwijs. Je kunt ook een cursus Nederlands of reiskostenvergoedingen aanbieden.

Nieuwe werknemer in dienst nemen? Gebruik deze checklist.
 

     5. Wees online vindbaar voor ICT’ers

  • Is er een werken-bij pagina of speciaal subdomein met vacaturesectie ingericht?
  • Is er aandacht besteed aan je kernwaarden en bedrijfscultuur?
  • Laat je je werknemers aan het woord?
  • Is alle content zowel inhoudelijk als visueel prikkelend?
  • Welke trefwoorden zijn verwerkt in jouw vacatureteksten en omschrijvingen?

Een vacaturepagina moet snel gevonden kunnen worden door (werkzoekende) ICT’ers. Maak URL’s SEO-vriendelijk en verwerk zoekwoorden in pagina- en functietitels, beschrijvingen en andere content. Laat ook via social media weten dat er een IT-vacature is en maak abonneren zo eenvoudig mogelijk. Kies passende kanalen en houd je achterban op de hoogte. Verwaarlozing van deze kanalen is funest voor je reputatie onder IT’ers, dus zorg voor continuïteit.

Ben je op zoek naar een kundige ICT’er? Vind jouw ideale match in onze cv-database!
5 tips voor proactieve ICT werving bij de start van het nieuwe jaar Score: 8.2 Stemmen: 202
  1. ICTerGezocht.nl
  2. Blog ICTerGezocht.nl